Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Tuesday, January 18, 2011

Juruterbang (pilot) di Malaysia pun Menganggur

NOTA EDITOR: Keadaan ekonomi Malaysia sudah semakin teruk dan tidak seperti yang digambarkan oleh media-media pencacai milik UMNO (Utusan Meloya, Berita Hairan, TV3 suku etc).

Bayangkan, juruterbang (pilot) pun sekarang ni menganggur.

Undilah Barisan Nasional lagi.

The Star Tuesday January 18, 2011
Graduate pilots hit hard by job shortage


ABOUT 500 pilots earned their wings and aimed for the sky – only to see their dreams come crashing. The reality is that there are few openings and the job shortage has hit them hard.

Most of these pilots, who graduated from the eight flying schools in the country, have been without a job for between one and two years.

Other developments:

While the schools produced between 300 and 400 pilots annually in the last five years, their total intake for a year can reach up to 800.

The biggest airline operator – Malaysia Airlines — only takes in about 100 pilots or so and its priority is its own trainee pilots.

The problem of surplus pilots will be further compounded when more join the group this year.

Don’t be idle, take courses to keep flying skills intact, Department of Civil Aviation flight operations director Capt Datuk Yahaya Abdul Rahman tells fresh pilots.



4 comments:

Grand Marquis said...

Mat: Eh aku hilang kucing aku la.

Minah: Tu lah, hang unding barisan nasional. Disebabkan BN lah kucing hang hilang. Kucing hang hilang sebab BN tu korup, mengenyangkan kroni dan anti Islam.

Mat: Apalah hang ni minah, cakap guna akai sikit la. Hang sekarang umur 40 tahun tak kawin kawin lagi. Tu salah BN jugak ke?

anti G.M said...

hadoi Grand Moron, isu yang anda ungkapkan tu, memang takde kene mengena langsung dengan BN. hilang kucing dan tak kahwin walaupun dah berusia 40tahun, itu mane ade kaitan dengan empayar BN. waduh2,ceteknye pemikiran Grand Moron. budak sekolah pun tahu itu takde kaitan. yang pasal juruterbang ni, kan jawatan tu kritikal, perkara tu berkaitan dengan polisi2 kerajaan. kalau terjadi sesuatu masalah berkaitan dengan sesuatu perkara yang kerajaan mempunyai tanggungjawab untuk selesaikan, thats why la kite rujuk kerajaan. paham tak Grand Moron? cheit

Grand Marquis said...

Satu lagi contoh hipokrisi puak PR. Mereka ke hulu hilir laung-laung meritokrasi.

Tapi sikit-sikit dia salahkan kerajaan. Kat dunia ada beribu syarikat airline. Kalau dah ada kelayakan tu pandai-pandai cari la. Takkan semua nak bertongkat.

anti G.M said...

diorang nak serve kat Malaysia, kenapa tak boleh pulak? Kan dah lahir kat sini, belajar kat sini, nak kerja pn kat sini la jugak,takkan la tak boleh? kang kalau pegi keje kat negara luar, kene panggil balik plak, suruh tabur bakti pada negara. hadoi, berbelit2 la ko ni Grand Moron. Kerajaan yang ko sokong mmg ade panggil balik kan sape yg keje kat luar negara tu kan, swoh tabur bakti kat negara Malaysia. haik, bile org nak keje kat sini, xbagi pulaks. cheit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.