Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Friday, January 21, 2011

Pindaan Undang2 Tubuh Selangor: Taat Mahathir atau Sultan?

Tulang Besi mendapat maklumat Baginda Tuanku Sultan Selangor amat berkenan dengan cadangan pindaan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor yang dicadangkan oleh Kerajaan PR pada 24 Januari 2011 ini.

Kerajaan PR Selangor tidak bercadang untuk membawa apa-apa pembaharuan. Hanya mahu mengembalikan peruntukan asal yang telah dirompak Dr Mahathir apabila beliau membuang kuasa Raja-Raja pada tahun 1993.

Pindaan ini seterusnya akan menguji kesetian UMNO itu sendiri. Samada mereka setia kepada BAginda Tuanku ataupun mereka setia dengan Mahathir bin MUhammad Iskandar Kutty.

Sultan Selangor ini lambang orang Melayu dan panji adat istiadat serta kekuasaan Melayu. Dr Mahathir Muhammad Iskandar Kutty pula bukan pun keturunan melayu. Atas sebab itulah beliau diberi gelaran D.K. untuk mengingatkan kita bahawa beliau bukan seorang Melayu.

Kalau UMNO menolak cadangan pindaan ini, saya mencadangkan supaya kesemua ADUN UMNO Selangor beli tiket kapalterbang dan terbang ke Kerala India. Ini kerana mereka telah membuktikan mereka lebih taat kepada D.K. berbanding Sultan Selangor yang menjadi Raja kepada orang Melayu.

Ataupun UMNO kena tukar nama dari Parti MElayu kepada Parti Mamak kerana ketaatan mereka kepada Mahathir yang bukan Melayu lebih tinggi dari ketaatan kepada Raja Melayu.

Sebagai penutup, Tulang Besi hairan mengapa Berahim Ali terpekik terlolong "membela" Sultan Selangor dalam isu perlantikan Khusrin Munawi. Kononnya beliau mahu membela Sultan Selangor yang beliau dakwa dihina oleh Menteri Besar Selangor atas suruhan Anwar Ibrahim.

Lupakah kita pada tahun 1993, selepas Berahim melompat dari S46, betapa nyaring dan lantang beliau memaki dan menista Sultan Kelantan sewaktu menyokong Pindaan Perlembagaan tajaan Dr. Maahthir Iskandar Kutty di dalam menghapuskan kekebalan Raja-Raja Melayu tempohari?

Apakah Berahim dan PERKOSA telah lupa sejarah Berahim dalam Parlimen sewaktu beliau menjadi ahli parlimen lompat bagi Pasir Mas pada tahun 1993 yang lepas?

Samalah macam UMNO yang terpekik terlolong kononnya PAS dipergunakan DAP tapi UMNO Selangor sendiri menggadai tanah rezab surau di Rawang pada Tauke.

Inilah yang dipanggil orang tua-tua sebagai "lidah bercabang". Sekejap kata lain, sekejap lagi kata lain.

Orang macam inikah yang kita hendak harapkan untuk membela orang Melayu?

Tulang Besi

12 comments:

Grand Marquis said...

Tektik murahan PR ni dari awal awal lagi dah boleh dibaca dah. TB pulak menjadi tukang sorak bagi menjayakan kempen.

Pertama, PR sendiri tahu mereka ni tak de 2/3 kuasa dewan. Jadi usaha mereka untuk pindah perlembagaan takkan berjaya.

Tapi mereka teruskan usul ni untuk kepentingan politik hipokrit dan licik (yang kurang bijak). Tujuannya tak lain tak bukan nak perangkap UMNO.

Mereka akan membuat alasan kononnya UMNO anti Sultan, bila usul mereka tidak dapat sokongan (yakni 2/3). Itu saja tujuan mereka.

TB pun senada seirama, menggunakan alasan yang sama untuk kenakan TDM. Memang tektik murahan dan bodoh sebab orang takkan terpedaya.

Siapa sebenarnya yang anti sultan itu orang tau. Tak payah TB nak menipu diri sendiri dan harap orang akan tertipu.

Macam TB, dulu beria-ia menipu diri sendiri kononnya DAP sangat Islam dan Ronnie Liew tu kira pejuang Islam. Tapi sampai hari ni TB tak berani komen pasal isu pekerja arak di Selangor. Malula sikit TB atas hipkrisi anda tu.

dino said...

sokong mahathir!

Khun Pana aka johanssm said...

Islam tidak mengalakan umatnya untuk taat kepada mana mana rajagopal dan mamak.Lets keep it that way.

Tenang - Presiden mca dan pelakon filem lucah -chua soi lek dan menteri besar johor telah pijak pijak agama Islam .
Dimanakah perkida, perkim , jais , mais , kais dan perjuang Islam terulung di Malaysia iaitu zul kulim.

Anonymous said...

Tulisan tb hanya layak dibaca oleh org org mcm mahfuz , mat sabu atau badukl amin jer....

Anonymous said...

amboi TB.. bukan main spin lagi hang pa noo... nak kembalikan kuasa sultan la konon.. atau nak kembalikan kuasa MB burung kakak tua tu.. pi dahh mabukk... TB dah lupa ka.. atau buat2 lupa.. bukankah puak hangpa jugak yg kurang ajar buat sembah derhaka kat sultan Perak dulu noo.. siap guling2 atas jln lagi tu.. dah mcm cerita hindustan lak aku tenguk masa tu.. hehe.. kalau betoi le puak hangpa ni taat sultan.. napa tak terima je si khusrin tu yg dah dpt pekenan sultan... kurang ajak lah namanya tu TB oiii...

UMNO kalau setakat gadai tapak tanah surau pada Tauke takpa lagi TB oiii.. ni puak PAS sampai sanggup gadai AGAMA pd puak DAP.. apa cerita lak.. ini baru betoi org tua2 kata 'lidah biawak bercabang'... tapak tanah yg tergadai kita boleh cari ganti TB oiii... tapi kalau AGAMA dah tergadai.. TB dan puak2 PAS ni nak cari AGAMA apa lak yer lepas ni utk ganti...

saja nak mencelah... jgn marah nooo.. teman nak jenguk nizar jap... nak tanya kat dia.. taat kat sultan ke.. atau taat kat DAP.

Anonymous said...

PAS dikatakan ditunggang oleh otai-otai DAP yang menperjuangkan dasar sama rata iaitu sosialis dan juga demokrasi yg idealistik. Tidakkah juga pemimpin UMNO dari dulu sampai sekarang dikeliling oleh tauke,tycoon kapitalis yg bergelumang dgn industri judi, arak ? Kalau sosialis tidak boleh menerima Islam, kapitalis dan MCA boleh terima Islam ke ? Paling tidak PAS membuka jalan penerangan tentang Islam, UMNO dah kuasa 50 tahun buat apa ? Presiden MCA duk melaluk apa sekarang ?

PASti

Anonymous said...

Oi Anon 9:47am,

Hang ni tak tau ke Umno dah lama gadai Islam dah? Bersekongkol dengan kumpulan kafir BN, Umno dah banyak dapat faedah faedah haram selama 53 tahun, tau? Tengok tu, pelacuran, kelab kelab tarian, minuman arak, dadah, penyeludupan, siapa yang TAIKO (Big Boss)? Umno kan? Sedarlah diri oi!

kenatipuolehumnoapco said...

Nail on the head ... bravo bro TB. Kepada lembu2 UMNOAPCO YAHUDI LAHANAT baik korang berambus ke KERELA. Pi duduk celah telok Mamak padukang hangpa. Khaakk Thuuiii ... Bangsat!!

Tinta Hitam said...

UMNO ni biasala TB.Lidah bercabang.Skg mereka mmg serba salah.Kalu tk sokong pindaan perlembagaan nampak sgt auta mereka kononnya merekala pembela pd insititusi raja raja. Kalau sokong,sultan boleh pecat SUK skg on the spot.Kalau UMNO tak sokong,agak agak ko Tentera Jihad Malaysia ni nak gantung ayam sembelih tak kat pintu pagar deme?

Lagi satu kalau ko tgk hujah hujah balaci balaci UMNO mmg la depa ni kekeringan hujah.Apa yg mereka tahu cuma tulis "bohong,bohong,tak betul tu".Itu shj lah yg mereka dpt tulis dan harap org percaya.Pooorahhh cit..

Anonymous said...

Hang ingat rakyat Malaysia bodoh? Hang ingat Khalid dan pr sokong sultan. Semua ni nak kembali kuasa kepada Khalid. Senang 2 aje nak pinda perlembagaan nak pua's nafsu mb. Hoi! sultan ok dengan khusrin lah. mb yang tak. Bodoh sungguh.....

AnnoyinglyAnonymous-LemanPulut said...

Anonymous 9:50,

Sila baca posting terbaru saya dimana Khalid dianugerahi gelaran baru dan baru saja selesai buka kilang Carlsberg di PJ. Mari kita semua bersantai, berjenaka dan berinformasi di sana.

Leman Pulut

Anonymous said...

Masa peristiwa Dr. M dan balatentera nya menyerang intitusi raja- raja Melayu aku baru start kerja. Masa itu taraf raja kalau tengok tv macam kongkang di buat nya.Yg besar pada masa tu Dr. M tak siap berani lawan.

Tu yg aku pelik sekarang orang yg sama dgn balatenteranya menjilat balik apa yg mereka kahak keluar.
Cukup sensitif pasal raja.

Hari 24hb ni kita tahu lah isihati mereka yg sebenar nya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.