Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Monday, January 17, 2011

Revolusi Tunisia Dijana oleh Blogger

Akhirnya, salah sebuah kerajaan diktator zalim berasaskan sistem yang ditinggalkan oleh penjajah Perancis jatuh dan hancur. Presiden Tunisia, Zine al-Abidine Ben Ali, terpaksa melarikan diri tengah malam buta ke Saudi Arabia untuk menyelamatkan diri mereka dari dibunuh oleh rakyat sendiri.

Kerajaan Ben Ali juga telah runtuh serta seorang polis pun sudah tidak kelihatan lagi di jalanraya Tunisia. Dengan kata lain, kerajaan Diktator Ben Ali telah sama sekali musnah.

Kerajaan Ben Ali ini sudah terkenal dengan korupsi mereka. Mengikut pendedahan Wikileaks:

¶1. (S) According to Transparency International's annual
survey and Embassy contacts' observations, corruption in
Tunisia is getting worse. Whether it's cash, services, land,
property, or yes, even your yacht, President Ben Ali's family
is rumored to covet it and reportedly gets what it wants.
Beyond the stories of the First Family's shady dealings,
Tunisians report encountering low-level corruption as well in
interactions with the police, customs, and a variety of
government ministries. The economic impact is clear, with
Tunisian investors -- fearing the long-arm of "the Family" --
forgoing new investments, keeping domestic investment rates
low and unemployment high (Refs G, H). These persistent
rumors of corruption, coupled with rising inflation and
continued unemployment, have helped to fuel frustration with
the GOT and have contributed to recent protests in
southwestern Tunisia (Ref A). With those at the top believed
to be the worst offenders, and likely to remain in power,
there are no checks in the system. End Summary.


Kalau kita banding kerajaan Ben Ali dengan UMNO, apa bezanya?

Kerajaan Ben Ali : Korup, harga barang semakin naik, kadar pengangguran semakin tinggi

Kerajaan Najib Razak: Korup, harga barang naik, kadar pengangguran semakin tinggi.

Tiada beza antara kerajaan Ben Ali dengan kerajaan Najib. Yang saya nampak, halatuju kerajaan Najib ini tidak jauh beza dengan kerajaan Ben Ali.

Syukurlah ada blogger2 yang berjuang memberi maklumat tepat kepada rakyat Malaysia supaya tidak terus ditipu dan dibohong oleh UMNO dan Najib Tun Razak.

Kalau Najib dan UMNO ada otak, wajiblah mereka mempelajari kesilapan Ben Ali dan mengubah diri mereka.

BLOGGER dan INTERNET MEMBANTU MENJATUHKAN DIKTATOR BEN ALI DI TUNISIA

Ikuti laporan BBC itu di sini.
Tulang Besi.


7 comments:

Anonymous said...

True..but most likely "soemthing else" also powered this revolusi..think folks think..23 years of pukimak despotic rule ended in just 2 days!!

Grand Marquis said...

TB berharap dia akan jadi bloger yang mencetus revolusi di Malaysia. Dia pun sibuk nak merevolusikan PAS. Last last, TB jadi persiden PAS dan Aduka Taruna jadi timbalannya.

Banyak blogger ni tak ubah seperti as saghir yang disebutkan dalam Hadith Akhir zaman. Mereka ni tak de kelayakan, tak de bertanggungjawab, tapi mahu menentukan urusan orang ramai. Macam TB. Tak de kelayakkan, tak de tanggungjawab tapi nak tentukan siapa yang layak jadi presiden pas.

Anwar Ibrahim pun mengidam yang rakyat Malaysia akan jadi macam orang Tunisia. Revolusi gulingkan kerajaan dan tabalkan dia jadi PM. Cuma rakyat Malaysia dah bertambah matang. Takkan kena tipu dua kali. Hipokrisi tak dapat disembunyikan selama-lamanya.

kenatipuolehumnoapco said...

Apa saja lah GM Lembu. Yang pasti UMNOAPCO YAHUDI LAHANAT diambang kehancuran. Nanti gua nak tengok macam mana totok2 hang nak melarikan diri mereka.

Kami akan tangkap mereka2 nie dan pastikan pengkhianat2 ini masuk penjara. Kalau mereka lari pi ISRAEL mungkin akan selamat buat sementara waktu.

Nanti hang nak ikut depa lari pi ISRAEL ker GM Lembu oii.

Anonymous said...

Aah Grand pukiMak..tel u wat..u pi cari cicak..gerenti boleh cari $trillion trillion..

Anonymous said...

Tau tak ke mana Ben Ali lari?Saudi Arbai,the land of sex slaves,trabalism(oso known as wahabbi),feudal pariah,bantai pantat

Anonymous said...

Ben laden,Ben Bernanke,Ben Ali..3 inglorious basterds!

Anonymous said...

PERPECAHAN di antara KAUM MUSLIMIN (konteks atau Tunisia)

Perpecahan di antara Ummah sangat berbahaya dan dapat memberikan kesempatan pembunuh untuk adv ersa ries untuk menambah bensin ke dalam api.

Setelah semua, kurma telah korup, kompeten atau penguasa yang tidak bermoral. Ia telah mencetak lebih dari lulus mark (aku akan memberinya kelebihan Pass) tidak ada bukti yang sulit untuk membuktikan bahwa tahun lalu pemilihan adalah lelucon.

Mencoba untuk kembali ke waktu awal atau sejarah Islam ketika Khalifa Utsman bin Affan (ra) dibunuh dan ketika Ali bin Abi Thalib (ra) menjadi pimpinan bangsa Islam.

Muawiyah licik dan kelompok ingin penjahat, yang direncanakan dan dilaksanakan pembunuhan tertangkap dan dihukum secepat mungkin, tapi Ali (ra) ingin berkonsentrasi pada perdamaian, persatuan dan administrasi Ummah, tapi nya adv ersa ries keras kepala dan politik khas untuk mengerjakan sesuatu. Hal ini menyebabkan melemah dan Disintegrasi bangsa Islam. Apakah Islam mendapatkan dengan kebebasan berupa semacam ini?

Ini adalah apa yang mungkin terjadi di Iran jika pengikut atau Mousavi dikejar keegoisan dan ketamakan untuk kekuasaan politik mereka. Mereka mungkin memainkan ke tangan musuh atau Iran yang telah menunggu untuk alasan dan kesempatan untuk mengacaukan bangsa dan dalam proses membantu ambisi musuh-musuh terbesar Islam

For the sake of menyimpan jutaan orang-orang yang tidak bersalah atau bangsa Muslim, kadang-kadang kita harus mengampuni dan lupa kekurangan pemimpin dan penguasa kita daripada mencoba untuk mengubah rezim, membuat besar Anarki (melihat Afghanistan) dengan mendapatkan bantuan dari tulus dan memanipulasi Non-Muslim kekuasaan dunia.

Irak tepat di depan mata kita. Puluhan ribu orang-orang seperti saya membenci Saddam Hussein dan pergi ke sejauh atau moral co-operating dengan lawan dan pembangkang dalam mencari bantuan untuk menghukum dan mengeksekusi Saddam dan menggulingkan administrasi (ingat Dr Ahmed Chalabi dan koridor). Apa yang konsekuensi?

Tapi sekarang sama orang merasakan kebodohan, kenaifan dan ketidakdewasaan atau politik seperti berpikir dan berharap jika hanya Saddam yang tetap dalam kekuatan dan kita bisa diselamatkan kematian sekitar 1,2 juta warga Irak dan sekitar 400.000 orang-orang yang menjadi pengungsi, sekitar 600.000 janda dan yatim juta dan bangsa yang pergi ke anjing. Yang bertanggung jawab tragedi ini?
Kasus dua: Afghanistan: Islam berusaha keras untuk menghancurkan kelompok kesetiaan dan tribalism, tetapi orang-orang Afghan memberi penting bagi suku-suku mereka: Pushtu, Hazar, Tajik, Uzbek, Turkmen, Kyrgyzs dll, dan para pemimpin mereka seperti Burhanuddin, Ahmed Mashod, Hikmatyar dan lain-lain bisa memiliki didamaikan for the sake of persatuan bangsa dan Ummah tetapi ego dan keserakahan untuk kekuasaan politik rusak mereka dan membawa darah yang menghebohkan, kehancuran dan penderitaan kepada jutaan orang yang tidak bersalah dan membawa malu Islam di dunia.

Kesimpulannya, saya akan mengatakan bahwa kita harus bersabar, berdoa keras dan harus mencoba untuk menciptakan Anarki dan kebingungan dalam masyarakat-masyarakat Muslim untuk demi dari kekuasaan politik. Ada pelajaran yang sulit bagi Muslim India dari tragedi ini. Amerika kami berdiri dan dibagi kita jatuh.
Mari kita menunggu sampai Allah swt Bawalah tentang perubahan dalam kepemimpinan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.