Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Wednesday, February 2, 2011

KOMPAS: Indonesia Kirim 5 Pesawat Hercules ke Mesir. Malaysia Kirim Apa???

NOTA EDITOR: Dari maklumat Tulang Besi dapat, kerajaan Malaysia tidak akan mengirim apa-apa ke Mesir bagi menyelamatkan lebih 11k rakyat Malaysia di sana. Mengikut seorang kawan Tulang Besi:

"......kerajaan kata siapa nak keluar kena effort sendiri, including mara. ramai belum dapat tiket unutk keluar within 4 days......"


Kerajaan Indonesia tak fikir panjang. Mereka terus hantar 5 Hercules (C-130) untuk "evakuasi" rakyat mereka yang berjumlah tidak lebih 6000 orang itu. Khabarnya, rakyat Indonesia akan dibawa ke negara Arab berdekatan dan mereka boleh ambil pesawat komersial pulang ke Jakarta.

Selain pesawat, turut mengiringi rombongan ini adalah seorang Major Jeneral dari ABRI. Selain itu, beberapa penjawat jawatan tinggi dalam Abri.

Hairannya, Kerajaan Malaysia cuma boleh duduk diam sahaja. Padahal Malaysia pun banyak Hercules (C-130). Hantar Rosmah belanja ratusan ribu, boleh pulak????

Jangan lupa, rakyat Indonesia di Mesir 98% adalah terdiri dari pelajar-pelajar agama di Al Azhar.

Lima Pesawat Hercules Dikirim ke Mesir
Editor: Tri Wahono
Selasa, 1 Februari 2011 | 19:50 WIB

MALANG, KOMPAS.com — Tentara Nasional Indonesia akan mengirim lima pesawat Hercules ke Mesir untuk mengevakuasi warga negara Indonesia. Tiga pesawat dari Jakarta dan dua unit dari Malang.

Tiga pesawat Hercules dari Skadron Udara 31 Wing I Lanud Halim Perdanakusuma, Jakarta. Sementara dua unit dari Skadron Udara 32 Wing II Lanud Abdulrachman Saleh, Malang, Jawa Timur.

Wakil Asisten Kepala Staf TNI Angkatan Udara Bidang Operasional Marsekal Pertama FHB Bambang Soelistyo, Selasa (1/2/2011), mengatakan, dua pesawat Hercules dari Malang, yaitu Hercules A-1305 dan Hercules A-1316, telah diberangkatkan ke Lanud Halim Perdanakusuma.

"Kedua pesawat tersebut hari ini diberangkatkan ke Halim untuk bergabung dengan tiga pesawat Hercules lain. Masing-masing berangkat pukul 08.11 dan pukul 09.18," katanya.

Pesawat Hercules A-1305 dipiloti Komandan Skadron 32 Letnan Kolonel (Pnb) Wayan Suparman dengan kopilot Kapten (Pnb) Ari Sutiono. Sementara Hercules A-1316 dipiloti Mayor (Pnb) Hermawan. Bambang menjelaskan, selain menyiapkan lima pesawat yang akan diberangkatkan ke Mesir, TNI AU juga menyiapkan personel Paskhas.

"Personel Paskhas tersebut terdiri atas Detasemen Bravo 90 dan Paskhas yang sudah berpengalaman dalam UN Mission," katanya.

Menurut dia, pasukan itu terbagi dalam tiga kelompok yang mempunyai tugas tersendiri. Kelompok 15 bertugas sebagai komando pengendali, kelompok 42 sebagai tim inti dalam evakuasi, dan kelompok 45 sebagai ground handling.

"Tugas itu adalah bagian dari operasi militer selain perang yang merupakan tugas negara dan harus dijalankan demi menjaga nama baik TNI AU dan NKRI dengan menjaga penampilan, bertindak tegas, dan santun," ujar Bambang.

Pasukan tim evakuasi TNI AU dipimpin Komandan Tim Kolonel Psk Rolland DG Waha dan Komandan Detasemen Bravo '90 Letkol Psk M Juanda.

Dalam upaya mengevakuasi WNI di Mesir, Presiden menunjuk Wakil KSAU Marsekal Madya Sukirno sebagai Post-Commander Satuan Tugas Evakuasi WNI dan telah berangkat menuju Mesir, Senin malam.

Turut mendampingi Wakil KSAU adalah Mayor Jenderal (Mar) Affan Gafar (Dan Kormar), Marsma TNI Sudipo Handoyo (Danpuspomau), Kolonel (Pnb) Yuyu Sutisna (Asops Kohanudnas), dan Letkol Inf Almukolis Suryo, sebagai tim pendahulu.




12 comments:

Anonymous said...

Malaysia kirim auta.

Anonymous said...

nak hantar apa.... APCO tak suruh jadi mcmana nak ambil....
harap2 ramai anak malysia mati.. baru bangkit revolusi anak muda malaysia...
dah lah harga minyak naik lagi takkan xda duit nak bawa pulang. betul2 penting diri UMNO ni...
memang dasar APCO

Anonymous said...

aiyo!!yoo!!pm 1malaysia sudah tau!!! mau apa lagi!!!..pm kirim salam sajalah!!!..

Jojo said...

Malaysia cuma kirim salam je kat hosni mubarak sebab sama yahudi najibun dan mubarak

Anonymous said...

kerajaan xcukup duit nak isi minyak kapal terbang r 2.. bajet dah lari belanja kat bik mama

Anonymous said...

Malaysia cuma kirim salam... dan balik sendiri...

Anonymous said...

Itulah kau, dok sibuk baca berita indonesia.

Berita Nasional tak mau baca.

You wrote too soon!

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0202&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm

Grand Marquis said...

Jadi kita persilakan TB untuk pi jadi warga negara Indonesia. Buat apa duduk di Malaysia kalau hari-hari jadi duri dalam daging.

Anonymous said...

Kerajaan kita bertindak selepas Kerajaan Indonesia umumkan operasi menyelamatkan pelajar mereka menggunakan Hercules, Boeing 747, Batavia Air dan Lion Air... PM kita mcm copy paste je...

Anonymous said...

he he he kerajaan PAS plak hantar apa untuk keluarkan pelajar2 tajaannya sendiri ? tak kan la hantar fatwa "mati sahid" sbb sdg menuntut ilmu.

Anonymous said...

Aku cadangkan biarkan saja pelajar pelajar malaysia yg berada di cairo itu terus berada disana dan merasai pahit maung berada dlm negara huru hara ...biar mereka sedar diri...kalau tidak mereka tidak sedar diri tak reti dek untung dpt negara aman mcm malaysia.....eloknya kerajaan tak perlu nak buat apa apa...just wait and see...after all majority pelajar disana adalah penganut pas dan aliran pembangkang tegar....jadi tok sah lah kerajaan nak abiskan masa dan duit utk org org mcm ni...lebih baik kerajaan belanjakan duit utk rakyat mcm ditenang , galas, hulu selangor, dan di merlimau ....biar org org mcm ni merasakan pahit maung jadi manusia diperantauan...kalau mereka balik msia ...mereka jadi duri dlm daging..mereka jadi penghasut paling besar...pemecah belah umat....jadi sbgi kesimpulan...aku cadangkan kerajaan agar tidak membawa puak puak ini pulang...biarkan mereka jadi pejuang shahid di egypt...pejuang reformasi jalanan....semoga mereka akan dpt apa yg ,ereka mahukan di egypt bersama pak pak arab disana.....

Anonymous said...

//Aku cadangkan biarkan saja pelajar pelajar malaysia yg berada di cairo itu terus berada disana dan merasai pahit maung berada dlm negara huru hara ...biar mereka sedar diri...kalau tidak mereka tidak sedar diri tak reti dek untung dpt negara aman mcm malaysia.....eloknya kerajaan tak perlu nak buat apa apa...//

sy 10% setuju!!Malaysia,sebuah negara material haprak serupa mcm Mesir.Biar mereka rasa bahang revolusi yg tercetus di seluruh dunia Arab!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.