Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Monday, February 14, 2011

Wahai Najib. Apa Bezanya Malaysia dengan Mesir?

Tiba tiba, Presiden UMNO mengeluarkan kenyataan:


“Firstly, we cannot equate what is happening in Egypt with Malaysia because things are very different in the two countries,” he said when asked what Umno and BN could learn from the middle eastern country.


Saya nak tanya pada Presiden UMNO: Apa Bezanya regim UMNO dengan regim Mubarak?

Persamaan yang paling jelas adalah:

1.0 Kronisma yang berleluasa.

2.0 Korupsi yang diamalkan di setiap peringkat

3.0 Masaalah kenaikan harga yang yang semakin menghimpit

4.0 Sistem pengangkutan awam yang TIDAK MENCUKUPI

5.0 Kadar pengangguran yang tinggi

6.0 Tahap pendapatan rakyat yang tidak berubah banyak semenjak tahun 80an

7.0 Pembaziran yang dilakukan oleh kerajaan dalam kadar yang begitu besar

8.0 Jurang kekayaan di antara yang kaya dan miskin semakin membesar, Hanya kroni UMNO dan UMNOPUTRA sahaja yang boleh kaya. Yang lain semakin merempat.

9.0 Menggunakan Akta-Akta yang menzalimi rakyat serta mengekang kebebasan bersuara

10.0 I.S.A.- Tahanan ditahan tanpa bicara serta tahanan juga disiksa sewaktu ditahan

11.0 Penggunaan Polis Rahsia untuk tujuan politik. Kalau Malaysia=S.B., Mesir = Mukhabarat

12.0 Melacurkan SPR untuk kepentingan pemerintah.
12.1 Kalau di Mesir, lebih ekstreme sehingga memberikan kemenangan kepada NDP
sebanyak 90% kerusi dalam piliharaya Parlimen yang lepas.
12.2 Di Malaysia, SPR dilacurkan untuk mensabotaj kerajaan Pakatan Rakyat sehingga
jatuhnya Kerajaan Perak.

13.0 Kekayaan negara dibahagi-bahagi kan kepada anak beranak dan kroni parti pemerintah

14.0 Masa PLUS diberikan kepada UEM, 4 dari "pemilik" UEM duduk dalam Kabinet yang membuat keputusan pemberian konsessi tersebut. Di Mesir, ahli-ahli korporat duduk dalam kabinet Mesir.


dan banyak lagi kalau nak sebut tak cukup satu laman.

Cumanya, UMNO masih lagi terselamat kerana:

1.0 UMNO memainkan isu Melayu secara "overdrive" walaupun isu-isu yang dimainkan itu fitnah semata-mata

2.0 Rakyat Malaysia masih belum kelaparan seperti di Mesir

3.0 Kita masih ada minyak lagi, yakni, kita masih belum menjadi "importer" minyak.

Jadi, kalau nak kata sama, TERLAMPAU BANYAK PERSAMAAN antara regim Mubarak dgn regim UMNO.

Cumanya, UMNO bernasib baik kerana isu Melayu dan kita masih ada minyak

Tulang Besi

13 comments:

Anonymous said...

Ko tlg carikan data2 yg ko katakan itu?..
1) Tahap pengganguran kedua2 negara sejak 30 tahun lepas
2) Pendapatn isi rumah sejak 30 tahun lepas
3) Peluang pekerjaan kedua2 buah negara
4) Perbezaan demokrasi kedua2 negara
5) Kronisme dan rasuah kedua2 negara
6) Sistem pengangkutan kedua2 negara
7) Sistem pilihanraya kedua2 negara
8) Keselamatan kedua2 negara
9) Tahap kemiskinan kedua2 negara
10) tarah hidup kedua2 negara

Aku cabar ko kemukan bukti yg sahih disini.Kalo betol ko anak jantan aku bagi ko seminggu menjawab soalan aku diatas.Bukti mestilah merangkumi dari data,fakta,dan apa juga yg shih dari sumber dalaman dan sumber antarabangsa.
skrg 14/02/11 dan aku akan masuk balik 22/02/11..aku harap ko boleh menjawab soalan aku diatas..

Syam.

Grand Marquis said...

TB ni penulis pesepsi. Dia mana ada fakta. Semua main tulis ikut sedap dia aje. Bila dah tak de bukti dia akan diam diam beralih ke posting lain.

Lainlah macam sesetengah penulis blog. Mereka sanggup turun padang untuk mencari bukti dan fakta

Grand Marquis Anak Babi said...

Selama ni aku tengok, TAKDA FAKTA pun yang Grand MArquis babi tonyok bawak.

Ada hati nak tuduh orang lain tulis persepsi.

Aku cabar ko GM babi tonyok. SILA BUKTIKAN TB tulis ni berasas PERSEPSI semata-mata.

Kalau tidak, ko memang penipu.

Dan, pembaca blog ni memang dah tau kao ni penipu pun. Tak heran lah.

Balik-balik ulang benda sama. Orang kat blog ni pun dah menyampah dgn ko, GM Babi Tonyok.

Rasanya ko memang barua UMNO. Sebab ko keturunan penipu.

Anonymous said...

tak yah layan org yg mintak tunjuk bukti, takkan benda jahat terbentang depan mata masih sokonggg, macam tu punya corrupt x bleh pikir memang dasar otak tak leh pikir.. atau kalau ada otak tapi jenis x jujur, ada kepentingan manjang sokongggg.

Anonymous said...

biasa lah juak2 PAS ni mana tahu nak bersyukur atau berterima kasih.. juak PAS ni tak pernah rasa cukup dgn apa yg ada.. kalau kerajaan bagi bukan main sapu lagi..pastu bkn nak timakasih ker.. lagi kutuk ada lah.. mengalahkan melepaskan anjing yg tersepit.. anjing tu dah tentu lah binatang yg tak boleh berfikir.. ni juak PAS ni tak tau lah binatang jenis apa lak.. tak caya tanya lah kat budak2 PAS yg telah kerajaan bawa balik dr mesir.. ada jer yg tak puashati.. napa tak melalak jer kat parti korang yg bagus sanagt tu.. suruh bawak korang balik ke malaysia ni.. korang ingat korang tu bagus sangat ker... piirahh... nasib baiklah lah ramai lagi org kat malaysia ni yg tak sama perangai dgn juak2 PAS ni.. kalau tak mmg jadi mcm kat mesir lah malaysia ni..

Anonymous said...

Alahai Grand Moron..lu talak pi cari tokeh gekko kaah?la ni tokey mania!..umno pariah dan para barua cukong cakingnya sedang cari 1 malaysia utk tokeh gekko..billion2 boleh dapat o..so f*ked up this country is..

Anonymous said...

no beza at all..only differnce is,itu mubarak was on of the worst oppressors..


Mubarak Is Rumored To Have Fallen Into A Coma After His Final Speech

Read more: http://www.businessinsider.com/mubarak-coma-2011-2#ixzz1E13XiMAy

zakwan said...

GM tak ori did not seem to realize that he's the one commenting based solely on perception
Many times I have forwarded legit facts to argue his claims and quell the fitnah that he has work hard to spread
I've said it before
GM tak ori has the brain the size of a pea with not even a molecule of logic and rationality in it

Anak Perelih said...

di mesir... media lebih bebas dari di malaysia...
1. di mesir, ada akhbar yg bukan dimiliki kerajaan dan NDP yg siar gamabr berita tunjuk perasaan tu... di malaysia... demo bersih dikata ada 2000 orang saja.. oleh semua akhbar harian...
2. di mesir ada akhbar yg bebas siar berita pembangkang.. tanpa ada sekatan akta mesin cetak.. di malaysia semua akhbar harian kena dapat lesen.. mana ada akhbar yg lapor seimbang.... harakah tu akhbar parti yg 2 kali seminggu saja... dan susah dapat... utk ahli saja pulak tu...
3. di mesir ada tv swasta siar temuramah wael ghonim, executive google yg kena tangkap tu menangis depan kamera... di malaysia ada tv swasta kita buat lagu tu?????

Anonymous said...

GM tulis "Lainlah macam sesetengah penulis blog. Mereka sanggup turun padang untuk mencari bukti dan fakta"

hahahahahaha kickdafella???? hahahah hehehehe hohohohohm mGM buat lawak....

Anonymous said...

Anon February 14, 2011 10:16 PM

Ko dah nampak demua depan mata ke? apsal ko tak report polis? kalo ko tak caya kat polis m'sia g la report kat polis s'pork.

DAP ngan PAP kan adik beradik jer.

g lah.

Anonymous said...

Singapore keuar dari Malaysia dan dapat kat PAP tu kerana PAS,PKR ke ? Persepsi lebih tajam dari fakta dalam politik, kecuali dalam bidang akademik yg syok sendiri.

PASti

Abujay said...

TB menulis persepsi yang relevan dengan kehidupan seharian. Ambil contoh point no.4 sistem pengangkutan yang tak mencukupi dan point no.5 kadar pengangguran yang tinggi. Untuk sistem pengangkutan di lembah klang misalnya, katakan kita hendak pergi ke satu tempat yang tidak ada sistem aliran ringan, contoh dari Puchong ke Pusat Bandar Damansara. Kalo nak naik bas kena tukar dua tiga kali tak termasuk jalan sesak dan berhimpit-himpit dalam bas. Nak sampai destinasi lambat lepas tu bila dah sampai rasa penat. Jadi nak tak nak baik naik kenderaan sendiri. Untuk kadar pengangguran pula, cuba daftar dalam Jobstreet dan buat permohonan kerja, sebagai ahli premium saya dapati untuk 1 jawatan kosong accounting yang di iklankan terdapat antara 50 hingga 200 permohonan. Ini maknanya peluang pekerjaan semakin terhad tetapi golongan graduan semakin bertambah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.