Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Tuesday, March 15, 2011

Skim Mikrokredit Selangor (MIMBAR) Bantu Ramai Melayu


NOTA EDITOR: Berbeza dengan UMNO yang suka menipu rakyat, kerajaan PR Selangor menganggap penduduk bandar yang berpendapatan RM1500 ke bawah sebagai miskin lantas wajib dibantu. UMNO pula menganggap sesiapa sahaja berpendapatan di atas RM500 sudah dikira tidak miskin. JAdi, BERJUTA rakyat di bandar terutamanya orang Melayu tidak mendapat bantuan kerajaan kerana dianggap mereka ini tidak miskin.


Memang UMNO kerja suka menipu orang Melayu. Inilah padahnya orang Melayu yang suka menyokong UMNO, asyik kena tipu je.

Kerajaan PR Selangor mengambil langkah mengadakan Skim Mikrokredit yang dipanggil sebagai MIMBAR(Skim Mikrokredit Miskin Bandar).

Untung rakyat Selangor yang miskin tak payah pinjam duit dengan Along untuk meniaga pasar malam. Boleh pinjam dengan KErajaan Negeri Selangor yang prihatin masalaah dan kesusahan rakyat.


Ikutilah testimoni salah seorang peminjam MIMBAR ini yang bernama Sapidah Abdul Ghani:

Manakala bagi Sapidah Abdul Ghani pula, skim mikrokredit ini adalah sebagai alternatif lain kepada masyarakat untuk membuat pinjaman kewangan tanpa faedah selain daripada pinjaman bank dan pinjaman haram (along).

“Saya sokong seratus peratus bila kerajaan negeri beri bantuan begini kerana ia boleh membantu peniaga kecil-kecilan membuat modal pusingan supaya tidak membebankan peniaga. Selain itu, ia mengurangkan bebanan peniaga supaya tidak meminjam kepada along. Ia membantu peniaga bawahan seperti saya yang baru mula berniaga,”katanya lagi.



MiMBAR dapat reaksi positif rakyat
Monday, 07 March 2011 | Ruangan: Berita


YAB. Dato' Menteri Besar Selangor menyampaikan sijil kepada peserta yang diterima menyertai program MiMBAR

SHAH ALAM, 7 Mac – Skim Mikrokredit Miskin Bandar (MiMBAR) yang memperuntukkan RM20 juta kepada rakyat miskin di bandar Selangor mendapat reaksi positif rakyat khususnya mereka yang berpendapatan rendah dan peniaga kecil-kecilan.

Hassan Muhammad, yang ditemui Selangor Kini berkata, program MiMBAR dilihat memberi kemudahan kepada masyarakat untuk memperolehi pinjaman kewangan tanpa perlu membayar semula dengan kadar faedah yang tinggi.

Beliau yang juga peniaga kecil-kecilan memandang positif bantuan yang disalurkan kerajaan negeri malah berpendapat ia sedikit sebanyak meringankan bebanan kos perniagaan yang terpaksa ditanggung selama ini.

“Pada pendapat saya, skim ini lebih menyenangkan untuk kita kerana rakyat tidak perlu membayar faedah atau bunga yang tinggi seperti pinjaman di bank. Saya
menyokong skim ini tetapi belum bercadang untuk memohon sekarang, mungkin di masa hadapan nanti sebab saya belum ada perniagaan sendiri,”katanya.

Sementara itu, Rosni Abdullah yang juga seorang peniaga gerai turut meluahkan pendapat sama. Beliau yang berniaga lebih sepuluh tahun sentiasa mengharapkan bantuan kewangan untuk mengembangkan perniagaannya.

“Makcik sokong kalau skim ini diberikan kepada orang ramai. Macam peniaga kecil yang tak mampu nak buat pinjaman. Makcik ada juga memohon, tapi belum hantar lagi borang. Kalau dapat pinjaman ni, makcik nak beli perkakas, contohnya peti ais, mesin kisar cili. Itu sahaja, bukan ada tujuan lain. Bantuan begini
sangat bagus kerana berniaga secara kecil-kecilan berapa sangat yang kami dapat,”katanya.

Bagi Amnah Sahabudin pula, skim ini harus diuar-uarkan kepada masyarakat khususnya peniaga kecil kerana golongan seperti ini sentiasa mengharapkan bantuan kewangan daripada kerajaan.

“Kemudahan tersebut mestilah saya sokong. Saya hendak memohon, tetapi perlu tahu bagaimana cara untuk membayar semula pinjaman tersebut sama ada setiap minggu atau setiap bulan,”katanya, yang mengharapkan penjelasan rapi diberikan.

Manakala bagi Sapidah Abdul Ghani pula, skim mikrokredit ini adalah sebagai alternatif lain kepada masyarakat untuk membuat pinjaman kewangan tanpa faedah selain daripada pinjaman bank dan pinjaman haram (along).

“Saya sokong seratus peratus bila kerajaan negeri beri bantuan begini kerana ia boleh membantu peniaga kecil-kecilan membuat modal pusingan supaya tidak
membebankan peniaga. Selain itu, ia mengurangkan bebanan peniaga supaya tidak meminjam kepada along. Ia membantu peniaga bawahan seperti saya yang baru mula berniaga,”katanya lagi.

MiMBAR adalah sebuah program yang bertujuan meningkatkan pendapatan masyarakat miskin bandar negeri Selangor untuk melebihi “Paras Garis Kemiskinan (PGK)”, iaitu melebihi RM1,500 bagi seisi rumah.

Pada peringkat awal, sebanyak RM20 juta telah diperuntukkan kerajaan negeri bagi memastikan agihan peluang, latihan serta kekayaan negeri dapat dikongsi semua pihak.

Program tersebut dipengerusikan Exco Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains, Teknologi, Inovasi dan Kebudayaan Selangor, Rodziah Ismail.

10 comments:

dino.yp@gmail.com said...

Kerajaan racist!Orang Cina, india macamana ?

Anonymous said...

this dino.yp@gmail is certainly an umno cybertrooper. an agent provocateur. a stupid one, no doubt.

siapa miskin, wajib ditolong. memang terbukti lebih kawan melayu yang miskin kat bandar. jadi, kena tolong. tak kira warna kulit. melayu bandar susah, ramai orang lain susah.

jadi, kesimpulannya begini.... kuburkan umno, hidup malaysia.

4RAKYAT

Anonymous said...

Ini tongkat! Ini tak sama rata untuk semua kaum.
Orang cina pun banyak pinjam dari along!

Btw, berapa jumlah dana yang disediakan.?

Berapa banyak peniaga kecil yang dapat?

And btw, UMNO buat benda ni dah lama pun...dengan berbagai agensi.

Anonymous said...

anon 8.51pm...

umno ada tolong ke...? ajensi apanama tu...? i dengar kena jumpa ketua bahagian umno dahulu, bincang sedikit, baru boleh lulus...

bincang apa agaknya?

4RAKYAT

dino.yp@gmail.com said...

this 4RAKYAT is certainly a PR cybertrooper. an agent provocateur. a stupid one, no doubt.

siapa miskin, wajib ditolong. memang terbukti lebih kawan melayu yang miskin kat bandar. jadi, kena tolong. tak kira warna kulit. melayu bandar susah, ramai orang lain susah.

jadi, kesimpulannya begini.... kuburkan PR, hidup malaysia.

Anonymous said...

Bodoh punya dino.yp@gmail.com

tak dak alasan nak berikan, ciplak ayat orang... aku rasa pernah dok berbalas emel dengan dia nie.. memang lemah dalam memberikan ulasan dan pendapat... ;-). copi paste ayat orang..

hidupumno said...

Mmg la ramai org miskin kt selangor..gaji rm1500 pn tak cukup sbb harga rumah naik 100% kt selangor semenjak pkr pegang.petrol naik ke harga brg naik 20sen 30sen kecoh gila tp korang naik smpi 100%,asal diam lak??asal tak buat ceramah sana sini korang naik kn hrga rumah? jaja la cite korang sana cini..logik ke harga rumah flat smpi 250 ribu wehh??rumah 2 tgkt 1.2 juta kt shah alam.korang yg buat rakyat miskin. ckp umno byk buat hutang dlm pkns?? hbs 2 knp korang tmbh hutang?? siap jual sume aset selangor. ckp umno byk main duit?? check cket sblm ckp..bpe juta korang amek duit selangor utk buat projek??projek tu bpe la sgt tp korang mkn duit rakyat lbh2!! korang tu yg kne tipu dgn pemimpin ksygn korang. pastu glaba lak fitnah sana sini sbb nk tarik perhatin.korang nk tlg org miskin?? nenek aku,pakcik2 aku miskin kt kampung,pernah korang dtg jenguk??umno jgk buatkn rumah utk golongan miskin..FREE lg wehh!!tak kecoh pn?? umno jgk yg dtg tlg atok aku sakit,dato khir toyo!!dr jd mb smpi da tak jd mb.klu korang buat baik cket,kecoh wehh..menunjuk!! riak! bru pegang 1 negeri da glaba tak leh control,ada hati nk pegang malaysia.hanco la..!!! da 2,cri topik ptptn??hahah bodoh la wehh.. byk biasiswa..nk free,blaja la btl2! ptptn tak pksa korang soh amek pn??pndai pnjm,byr r! perubatan pn da free.klu sume nk free,korang keje pn tak yahla gaji.puas?

Anonymous said...

Mmg la kt selangor ramai miskin kalau gaji rm1500 sbb hgra rumah naik 100% semenjak pkr pegang.logik ke rumah flat 250 ribu? rumah teres 2 tgkt 1.2 juta kt shah alam?korang la yg miskin kn rakyat.so.tak heran la aku rm1500 miskin lg.hrga petrol ke brg ke naik 20 sen 30 sen,wahh..kecoh kn??siap buat ceramah! BN! barang naik! haha aku baca pn mcm b**** je kn? buat la ceramah,pkr naik kn hrga rumah 100%.. tak nak lak kn?? jaja la cite korang sana sini lak.nk tgk jgk. aku penah terbaca selangor byk hutang kt surat khabar.da tu knp korang mkin tmbh hutang 2? siap jual sume aset selangor? tu gila ke ape wehh?? korang jgk miskin kn selangor kn? pastu cri point baru lak..glaba je kn?korang fitnah dato khir toyo? wehh!! buka mata la..dato khir toyo tu la tlg sdre mara aku kt kampong.dr dia jd mb smpi tak.blh msuk umah atok aku yg papan.duduk sembang2 sampai sekarang.pemimpin kesayangn korang penah ke??!! yg dia tau nk besakn kandang babi! bkn nk bela rakyat! pastu kn sbok kecoh bila pkr bantu rakyat.haha! nak tarik perhatian la 2.. bese la..org tak cukup perhatian rakyat kn.. umno bg umah kt nenek,pakcik2 aku kt kampung.. FREE lg wehh!cantik lak tu.tak kecoh pn?? ade riak mcm korang? ade menunjuk mcm korang? maklum la..korang bru nak buat baik kn.. tu nk menunjuk2. ade je point korang nk cri kn?? zalim nye jd manusia.kerajaan byk mkn duit rakyat? siasat dulu sblm ckp. bpe juta pemimpin korang mkn duit selangor? buat projek tak la seberapa sgt tp mkn duit rakyat lbh! pastu cri point ptptn pulak?? haha lg mcm ape je.. fkrn mcm bdk2.bkak la cket. byk biasiswa kt malaysia ni.. pnjmn free pn ade asalkn blaja la btl2! ni blaja pn tak nak.buang mse kt dataran buat malu negara.minx simpati org ramai..hahah mcm cetek je akal 2 kn??ptptn tak paksa pn korang soh pnjm! klu blh dorang pn tak nak bg korang pnjm.bkn reti nk byr pn.duit tu bkn buat blaja. perubatan kerajaan da bg free.sume nk free.melampau la kn.. mcm tu korg keje pn tak pyh la gaji k? duit korang utk ape?utk ceramah sana cni buang masa? adoii..dr korang sbok dok canang cite org,baik korg tmbh ibadah korang la.ni semua dunia. setakat buat kecoh,tak pyh la.. aku tak nmpk ape2 kebaikn pn.jnj2 korang pn byk tak tertunai lg. modal air liur boleh la..jnj mcm2.aku pn blh.. tp tunai tak kn? buka la mata korang. malaysia maju pn sbb kerajaan sekarang.selangor miskin sbb korang. ape lg korang nk? kalau ckp pm 2 zalim,pasal tu ramai ank muda skrg rosak,tego la ank korang tu dulu. kalau korang tego remaja,nasihat dgn cara baik,tak de la mkin terok.ni korang sbok politik. 2 bdk2 remaja terbiar.slh korang jgk kn? fikir2 la.. buka minda.mata korang luas2! sekian.

hidupumno said...

Mmg la kt selangor ramai miskin kalau gaji rm1500 sbb hgra rumah naik 100% semenjak pkr pegang.logik ke rumah flat 250 ribu? rumah teres 2 tgkt 1.2 juta kt shah alam?korang la yg miskin kn rakyat.so.tak heran la aku rm1500 miskin lg.hrga petrol ke brg ke naik 20 sen 30 sen,wahh..kecoh kn??siap buat ceramah! BN! barang naik! haha aku baca pn mcm b**** je kn? buat la ceramah,pkr naik kn hrga rumah 100%.. tak nak lak kn?? jaja la cite korang sana sini lak.nk tgk jgk. aku penah terbaca selangor byk hutang kt surat khabar.da tu knp korang mkin tmbh hutang 2? siap jual sume aset selangor? tu gila ke ape wehh?? korang jgk miskin kn selangor kn? pastu cri point baru lak..glaba je kn?korang fitnah dato khir toyo? wehh!! buka mata la..dato khir toyo tu la tlg sdre mara aku kt kampong.dr dia jd mb smpi tak.blh msuk umah atok aku yg papan.duduk sembang2 sampai sekarang.pemimpin kesayangn korang penah ke??!! yg dia tau nk besakn kandang babi! bkn nk bela rakyat! pastu kn sbok kecoh bila pkr bantu rakyat.haha! nak tarik perhatian la 2.. bese la..org tak cukup perhatian rakyat kn.. umno bg umah kt nenek,pakcik2 aku kt kampung.. FREE lg wehh!cantik lak tu.tak kecoh pn?? ade riak mcm korang? ade menunjuk mcm korang? maklum la..korang bru nak buat baik kn.. tu nk menunjuk2. ade je point korang nk cri kn?? zalim nye jd manusia.kerajaan byk mkn duit rakyat? siasat dulu sblm ckp. bpe juta pemimpin korang mkn duit selangor? buat projek tak la seberapa sgt tp mkn duit rakyat lbh! pastu cri point ptptn pulak?? haha lg mcm ape je.. fkrn mcm bdk2.bkak la cket. byk biasiswa kt malaysia ni.. pnjmn free pn ade asalkn blaja la btl2! ni blaja pn tak nak.buang mse kt dataran buat malu negara.minx simpati org ramai..hahah mcm cetek je akal 2 kn??ptptn tak paksa pn korang soh pnjm! klu blh dorang pn tak nak bg korang pnjm.bkn reti nk byr pn.duit tu bkn buat blaja. perubatan kerajaan da bg free.sume nk free.melampau la kn.. mcm tu korg keje pn tak pyh la gaji k? duit korang utk ape?utk ceramah sana cni buang masa? adoii..dr korang sbok dok canang cite org,baik korg tmbh ibadah korang la.ni semua dunia. setakat buat kecoh,tak pyh la.. aku tak nmpk ape2 kebaikn pn.jnj2 korang pn byk tak tertunai lg. modal air liur boleh la..jnj mcm2.aku pn blh.. tp tunai tak kn? buka la mata korang. malaysia maju pn sbb kerajaan sekarang.selangor miskin sbb korang. ape lg korang nk? kalau ckp pm 2 zalim,pasal tu ramai ank muda skrg rosak,tego la ank korang tu dulu. kalau korang tego remaja,nasihat dgn cara baik,tak de la mkin terok.ni korang sbok politik. 2 bdk2 remaja terbiar.slh korang jgk kn? fikir2 la.. buka minda.mata korang luas2! sekian.

hidupumno said...

Mmg la kt selangor ramai miskin kalau gaji rm1500 sbb hgra rumah naik 100% semenjak pkr pegang.logik ke rumah flat 250 ribu? rumah teres 2 tgkt 1.2 juta kt shah alam?korang la yg miskin kn rakyat.so.tak heran la aku rm1500 miskin lg.hrga petrol ke brg ke naik 20 sen 30 sen,wahh..kecoh kn??siap buat ceramah! BN! barang naik! haha aku baca pn mcm b**** je kn? buat la ceramah,pkr naik kn hrga rumah 100%.. tak nak lak kn?? jaja la cite korang sana sini lak.nk tgk jgk. aku penah terbaca selangor byk hutang kt surat khabar.da tu knp korang mkin tmbh hutang 2? siap jual sume aset selangor? tu gila ke ape wehh?? korang jgk miskin kn selangor kn? pastu cri point baru lak..glaba je kn?korang fitnah dato khir toyo? wehh!! buka mata la..dato khir toyo tu la tlg sdre mara aku kt kampong.dr dia jd mb smpi tak.blh msuk umah atok aku yg papan.duduk sembang2 sampai sekarang.pemimpin kesayangn korang penah ke??!! yg dia tau nk besakn kandang babi! bkn nk bela rakyat! pastu kn sbok kecoh bila pkr bantu rakyat.haha! nak tarik perhatian la 2.. bese la..org tak cukup perhatian rakyat kn.. umno bg umah kt nenek,pakcik2 aku kt kampung.. FREE lg wehh!cantik lak tu.tak kecoh pn?? ade riak mcm korang? ade menunjuk mcm korang? maklum la..korang bru nak buat baik kn.. tu nk menunjuk2. ade je point korang nk cri kn?? zalim nye jd manusia.kerajaan byk mkn duit rakyat? siasat dulu sblm ckp. bpe juta pemimpin korang mkn duit selangor? buat projek tak la seberapa sgt tp mkn duit rakyat lbh! pastu cri point ptptn pulak?? haha lg mcm ape je.. fkrn mcm bdk2.bkak la cket. byk biasiswa kt malaysia ni.. pnjmn free pn ade asalkn blaja la btl2! ni blaja pn tak nak.buang mse kt dataran buat malu negara.minx simpati org ramai..hahah mcm cetek je akal 2 kn??ptptn tak paksa pn korang soh pnjm! klu blh dorang pn tak nak bg korang pnjm.bkn reti nk byr pn.duit tu bkn buat blaja. perubatan kerajaan da bg free.sume nk free.melampau la kn.. mcm tu korg keje pn tak pyh la gaji k? duit korang utk ape?utk ceramah sana cni buang masa? adoii..dr korang sbok dok canang cite org,baik korg tmbh ibadah korang la.ni semua dunia. setakat buat kecoh,tak pyh la.. aku tak nmpk ape2 kebaikn pn.jnj2 korang pn byk tak tertunai lg. modal air liur boleh la..jnj mcm2.aku pn blh.. tp tunai tak kn? buka la mata korang. malaysia maju pn sbb kerajaan sekarang.selangor miskin sbb korang. ape lg korang nk? kalau ckp pm 2 zalim,pasal tu ramai ank muda skrg rosak,tego la ank korang tu dulu. kalau korang tego remaja,nasihat dgn cara baik,tak de la mkin terok.ni korang sbok politik. 2 bdk2 remaja terbiar.slh korang jgk kn? fikir2 la.. buka minda.mata korang luas2! sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.