Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Sunday, April 17, 2011

Pilihanraya Sarawak Tidak Meyakinkan Najib Untuk Memanggil Pilihanraya Umum

Walaupun BN tampaknya gembira dengan keputusan Sarawak, tapi ia masih belum mampu meyakinkan Dato Najib untuk membubar Parlimen.

Pada hemat Tulang Besi, ia berdasarkan beberapa faktor:

1.0 Pengundi Melayu/Melanau memberi sokongan solid kepada PBB atas dasar tidak mahu negeri Sarawak diperintah oleh Ketua Menteri bukan ISlam. Walaupun terdapat ramai pengundi Sarawak yang meluat dengan Pak Taib, namun mereka tidak sanggup mengambil risiko tersebut. NAMUN, pada pilihanraya Parlimen, faktor ini tidak releven lagi. Tulang Besi menganggarkan satu atau dua kerusi Parlimen majoriti Melanau dan Malayu akan terlepas kepada PKR terutama di kawasan bandar.

2.0 Kerusi2 Parlimen Bandar juga akan pergi kepada Pakatan Rakyat menjadikan "fixed deposit" Sarawak semakin surut untuk BN. Semua kerusi Parlimen SUPP pasti dalam bahaya sekarang ini.

3.0 Pak Taib masih menduduki kerusi Ketua Menteri. Belum sempat hari bertukar pada hari baru, beliau telah mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri. Walaupun beliau berjanji untuk berundur, namun kita mesti ingat beliau telah berjanji semenjak 1995 lagi. Dengan mandat baru yang beliau dapat ini, apa lagi alasan yang Najib boleh gunakan untuk memaksa beliau turun takhta.

4.0 Rata-rata terdapat peningkatan undi dari kaum Iban dan kaum lain kepada PKr dan Pakatan Rakyat. Kesedaran ini akan lebih berkembang selepas ini bukannya menurun. Kaum-kaum lain di Sarawak hanya akan menjadi lebih kuat menyokong pembangkang berbanding sekarang.

5.0 Najib dan BN telah berjanji langit dan bumi di Sarawak sepanjang pilihanraya kecil ini. Kalau diadakan pilihanraya umum sebegitu cepat, janji2 tersebut masih segar bugar di dalam minda rakyat Sarawak menjadikan sukar mereka meyakinkan rakyat Sarawak untuk mengundi mereka di Parlimen.

Inshaalah, keputusan Sarawak yang terbaru ini menjamin pilihanraya umum tidak akan diadakan dalam masa yang terdekat. Sekurang-kurangnya Najib mesti pastikan Pak Taib turun takhta.

Tetapi dgn mandat 2/3 ini saya tak nampak alasan apa untuk Pak Taib untuk turun takhta?

Tulang Besi

10 comments:

Anonymous said...

Dalam pilihanraya negeri, rakyat Sarawak masih kuat dgn sentimen kenegerian, dah agak anti-semenanjung. tapi, dlm pilihanraya parlimen nanti, sentimen itu tiada dan mungkin tertarik dgn buku jingga iaitu 20% royalti minyak. jika BN tidak tunai janji yg ditabur berbillion ringgit dan juga janji CM baru, maka PR akan dapat bola tanggung PRU13 nanti.

PASti

Anonymous said...

Pemimpin umno selepas prk sarawak ni dah pasti akan mengumpul duit tak kira duit siapa janji sapu untuk memastikan pengundi di roswah..jani dapat teruskan kuasa mereka.

Anonymous said...

Setelkan masalah Penang, Selangor, Kedah, Kelantan.
Rakyat dah bagi chance kat PR tapi apa perubahan yang ada? Makin teruk adalaaa.

Jika Najib tidak yakin, adakah bermakna Pakatan yakin?

Anwar siang-siang dah cabut lari cari jambu red neck!

melePAS

mahaza said...

ramai pengundi muda tidak dapat mengundi kerana tempat mengundi ditutup awal. ada yang seawal 12:30 tghari walhal tempat mengundi patut tutup 5:30 petang. Bykannya pengundi yang keluar 10% kecuali mungkin pengundi saluran 1.
Bagaimana pun tahniah kepada BN yang mengekjalkan prestasi 2/3 kerusi dan takziah kepada pengundi Sarawak yang mendambakan perubahan.

Anonymous said...

Cuba tulang besi bagi tau, Islam versi apa yang ajar supaya diberikan orang bukan Islam memerintah orang Islam.

Cuba bagi hadith dan ayat Quran yang kata begitu.

Anonymous said...

bodoh punya orang pas,kau ingat yang kau orang menang 15 kerusi kat sarawak tu semua orang islam ker???

kau ingat 15 orang kafir yang menang tu akan tegakkan negara islam ker??? bodoh punya orang pas...

tapi tak apa, undi pas masuk syurga...orang pas ahli syurga...makin hari makin ramai orang kafir sokong pas...aku rasa pas kena tukar nama kepada parti kafir semalaysia...(PKS)

Anonymous said...

Settlekan masalah pulau pinang n perak???? cube baca laporan jabatan audit negara. dua negeri tu la the most eefective goverment. jgn main ckp witjout any substance bro

Anonymous said...

Kalau bagi melayu sarawak perintah pun takde makne sebab Apco yang jadi dok dalang. Bukan islam yang memerintah, balik2 yahudi laknat juga tok jadi tok dalang, Bodoh punya melayu umno.

Anonymous said...

Kalau bagi melayu sarawak perintah pun takde makne sebab Apco yang jadi dok dalang. Bukan islam yang memerintah, balik2 yahudi laknat juga tok jadi tok dalang, Bodoh punya melayu umno.

Khun Pana aka johanssm said...

Ini memang susah untok Mat mongol dan Bik Mama.
Buat pon mati dan tak buat pon akan mati.

Bukan sahja ramai rakyat yang tak puas hati tapi dalam bn pon ramai tak puas hati.
Taib kata akan undur tapi bukan sekarang , munkin taib nak tunggu mat mongol ponya turn buat piliharaya.

Parti pbb Taib menang besar tanpa kalah tapi sekiranya mat Mongol ponya parti kalah terok , yang undur ialah Mongol dan bukannya taib.
Demikianlah pening segala pening buat untok Mat Mongol.

Yang paling happy ialah Mat sembab . Sekiranya mongol kalah teruk , Mat sembab ada alasan untok jadi presiden apno.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.