Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Saturday, April 16, 2011

Undi Popular BN Sarawak Jatuh Dari 63% kepada 55%

BN kalah di 16 kerusi. DAP menambah bilangan kerusi. PKR menambah bilangan kerusi. PAS pula kekal seperti sebelum ini.

Juga, mengikut beberapa kerusi BN dimenangi ehsan dari undi pos i.e. Senadin. Kalau tidak ada undi pos, nescaya PR menambah beberapa kerusi lagi.

Undi PKR di kawasan2 pendalaman di Sarawak juga naik tapi tak naik dgn cukup.

Undi BN pula jatuh sebanyak 8% kepada 55%. Undi kita naik kepada 45%.

Sudah sememangnya bagi majoriti rakyat Sarawak yang tidak pernah mengundi pembangkang memakan waktu untuk berubah.

Kita juga mesti ingat. Kita berlawan dengan lautan duit, jentera kerajaan Pusat dan negeri yang digunakan sepenuhnya, rasuah pilihanraya, SPR yang tidak adil dan sebagainya.

Kita berlawan dengan jentera kerajaan dan kita masih boleh menambah kerusi dan bilangan undi.

Jangan merasa sedih dan gusar. Inshaalah, ini adalah perubahan yang baik kepada Pakatan Rakyat.

Masih ada lagi pilihanraya parlimen untuk kita menangi. Inshaalah keadaan akan jadi lebih baik.

Dan gayanya Pak Taib tidak akan berundur dari kerusi Ketua Menteri Sarawak.

Tulang Besi

11 comments:

Anonymous said...

xpe, InsyaALLAH Pakatan Rakyat akan menang lebih lagi pasni...

Salute Sarawakians yg berani membuat perubahan....

P/S : Kt Selangor pn masih ada yg baghal sokong puak2 gerombolan....

Mat Salleh said...

Sesungguh nya Pakatan Rakyat telah menunjukkan kemajuan yang boleh dibanggakan walaupun tidak seperti yang diramalkan. Bangga kerana berjaya menambah bilangan kerusi juga bilangan undi yang diperolehi, walaupun dengan jentera yang serba kekurangan.

BN menang tapi ada sikit kemerosotan diperolehi. Menangnya BN kerana amalan korap, salahguna jentera kerajaan, media yg berat sebelah dan juga mungkin ada unsur2 ugutan dan juga 'undi pos'..

Anonymous said...

pakatan menang kerana cina........

ALI BAB said...

Harapan semoga di PRU ke13, Pakatan Rakyat dapat memperbaiki prestatsi mereka lenih baik lagi.

Tidak mustahil Pakatan Rakyat akan ke Putra Jaya, kami ambil contoh di Australia, di Jepun, di Indonesia, di USA, di Canada, parti pemerintah boleh ditukarkan dengan yang lebih baik maksudnya BN boleh disingkirkan dari memerintah.

Anonymous said...

cina pun rakyat malaysia maaa....pengundi sah...BN menang kerana apa plok???

Anonymous said...

Mesti ingat, tiada guna menang DUN kalau dalam PRU13, Pakatan menang Putrajaya. Masa tu BN dah tak ada duit lagi. Dan kita tengok negeri BN pada masa tu, mesti miskin tak de pembangunan. Kita tengok samada duit 800 billion ahli politik BN lari ke luar negeri dapatkah mereka bagi balik pada negeri2 yang mereka perintah. Takde duit you BN/umno pasti jadi macam Pariah!

Khun Pana aka johanssm said...

Ke-semua yang berani undi PR , rata rata adalah warga kota.
Walaopon Bn menang, tapi kota Kuching bukan lagi bn punya.

Seperti KL dan SElangor sudah tendang bn demikian juga di Kuching.
45% sokongan kepada PR adalah kuat. Pasti sokongan 45 % akan merebak.(jika PR memainkan peranan yang betul )
Walaopon kerusi hanya 15.Dan Pas tak menang apa - apa.
Pas tak usah risau, ada lagi peluang bila masa pilihan peringkat Parlimen akan datang.
Tapi mesti ke Pas bertanding?Atau setakat beri sokongan .
Sabah dan Sarawak ada lah lain dari yang lain.
Isu ugama tak penting dan tak laku di-sini.

Kena ubah sikit.

Anonymous said...

Tahniah saudara albanjari....ketawa org org BN membaca tulisan anda....yg lebih ketawa adalah Profesor dr abu hassan abdullaah dari zentrum studies yg mewar war kan akan kemenangan besar pakatan rakyat dlm PRN 10..professor pondan gila glamour ni dah dua kali melalut ...dulu d prk hulu selangor...org org pas sungguh teruja dgn analisa bangang yg dibuat oleh proff pondan ini...biasa lah org pas ...mentality kelas 2 ....mereka biasa mengukur sesuatu berdasarkan apa yg mereka nampak sahaja dan membuat keputusan berdasarkan emosi semata....tidak praktikal dan tidak pragmatic...bloggers pas berdegung degang dgn beita di ambang kemenangan besar...di ambang kebangkitan gelomabang tsunami anwar ibrahim ...akhirnya masuk angin keluar asap....di tipu bulat bulat oleh anuar ibrahim spt mana mereka kena kencing 16 september....mudah sgt teruja ....menidakkan realiti...rakyat kebanyakan nya sedar akan kemampuan pembangkang....yg jelasnya hanya pengundi cina solid dibelakang DAP...pas yg juga membantu DAP tetapi DAP tidak membqntu pas...DAP tidak membantu islam malah DAP lebih praktikal dan logical dgn meletakkan hanya 5 calun berbanding PKR yg memebunuh rakan sendiri SNAP dgn meletakkan 49 calun dan menang 3....buak darjah 1 pun tahun buat analisa mudah...tak perlulah masih menolak kenyataan....pas harus muhasabah diri....fikirkan dan lihat kelemahan sendiri....BN sememangnya sudah meramalkan akan kalah di tangan DAP....cina bertuhankan duit...yg kalah melayu kpd cina...3 calun PKR yg menang pun 2 org ina an seorang iban...calon melayu PKR dan PAS semuanya di tanam hidup hidup di bumi kenyalang...nyais lah anuar ibrahim dan azmin ali sempat chalait but chwo chin chow sebelum peniraan undi...kalau tak ...sure dah kena sumpit ahhhhh.....so...kepada bloggers pas....kalau nak tuleh komen ...tuleh lah dgn lapang dada menyatakan bahawa kami patut kalah...sebab kami kurang bagus..sebab kami berkawan dgn puak NASARA yg bakal di tabalkan menjadi CM baru sarawak oleh bakal PM 2013 ...YAB anuar ibrahim...islam pas gadaikan utk anuar ibrahim dan puak puak kristian totok dlm PKR dan DAP....meeka kudakan segala jentera jemaah utk menapatkan hak hak kristian yg selama ini dinafikan oleh pemerintah yg menjaga islam agar islam tidak dipermainkan dan uat tidak di murtadkan oleh BAruBIan, tony pua, ambiga, eleziberth wong, teresa kok, rony liew dan segenap lapisan pimpinan PKR yg maha kat pemgaruh kristiannya...tanya lah YB zul nordin yg dicampak kluar dari PKR kerana mempertahan kan nama ALLAH dlm PKR....bala sedang melanda PAS....perpecahan bakal berlaku dlm pemilihan pimpinan baru julai ini...solat hajat PAS mencari kebenaran sudah terjawap....apa lagi jawapan yg dicari...NYAHKAN puak nasara dan pluralisme dari mengongkong PAs dan membelengu pemimpin erdogan yg sedang pas lahirkan....nizar jamaludin, khaled samad, mahfuz omar, husam musa adalah sebilngan kecil puak erdogan dan pendokong dakyah anuar ibrahimdlm jemaah yg bakal merobohkan pas....humban kan mereka dari jemaah...tingkatkan dakwah...kuatkan ukhuwah...pasti islam berjaya....ingat MEMBAGUN BERSAMA ISLAM bukan MEMBANGUN BERSAMA ANUAR IbRAHIM .....salam ukhuwah - ibnu sina , pondok senik kelantan

Anonymous said...

Jutaan tahniah kepada PAS, PKR & DAP.pengorbanan serta perjuangan saudara sekelian pasti akan dikenang di kemudian hari.Lawan tetap lawan.Apa yang nak dibangga sangat dengan kemenangan B.N Taib.Ibarat bertempur tanpa senjata sedangkan mereka lengkap dengan segala peralatan.Sabar demi masa depan rakyat Sarawak dan Malaysia amnya.Tahniah kepada B.N dan TAKZIAH kepada pengundi yang menyokong segala kemungkaran.WASALLAM

Anonymous said...

macam mana pulak PAS masih tidak diterima oleh rakyat Sarawak dikatakan kerana imej talibannya, bukan imej erdogannya ?

Anonymous said...

//pakatan menang kerana cina//

dats right buddy..E2lah yg menyedihkan pookitaik BN..CIna ada financial power..BN bangkrupt pulak terpakasa cetak wang,pinjam ,mintak sedekah utk cari duit..dan dgn bantuan mat bon,suruhanjaya paria,zion apco,undi pos,undi hantu,undi 2 kali,BN hanya mampu 379,000 undi(55 kerusi)..Pakatan Rakyat meraih 310,000 undi(16 kerusi)..maka kompomlah akaun FD BN dah bocor..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.