Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Tuesday, June 14, 2011

Rakyat Sabah/Sarawak Setaraf Dengan Bangla/Myanmar



Hairan bin ajaib. Negeri Sabah dan Sarawak yang kaya raya dengan hasil bumi. Hasil bumi seperti balak, minyak, kelapa sawit, ikan, getah, padi, tebu dan koko.

Sabah juga adalah antara destinasi perlancongan yang terbaik di dunia. Tulang Besi pernah naik pesawat 777 dari Kota Kinabalu ke Kuala Lumpur. Pesawat tersebut asalnya dari Narita, Tokyo. Mengikut pramugara, pesawat tersebut pada mulanya sarat dengan pelancong Jepun. Mereka amat suka melawat Sabah.

Barang diingat, dalam tahun 70'an, Sabah adalah negeri terkaya di Malaysia. Rakyat Sabah mempunyai GDP per kapita yang tertinggi di Malaysia berbanding negara2 lain.

Namun, selepas UMNO mengambil alih Sabah, taraf rakyat Sabah telah turun kepada taraf Bangla dan Myanmar. Rakyat Sabah dan Sarawak dah disama tarafkan dengan buruh kasar yang datang dari Bangladesh dan Myanmar.

Padahal Sabah dan Sarawak adalah antara negeri terkaya dalam federasi Malaysia.

Bagi rakyat Sarawak pula, kalau mereka dapat ambil kembali kekayaan Sarawak yang dalam simpanan Pak Taib dan keluarganya, mereka tak payah nak jadi buruh kasar di Kuala Lumpur.

Dengan kekayaan hasil bumi Sabah dan Sarawak, sepatutnya rakyat Semenanjung yang lari ke sana mencari rezeki.

Sekian

Tulang Besi

6 comments:

Anonymous said...

bukan ker tokeh cina yg tampal poster tu geng ronnie liew dan DAP belaka...puak puak ni la yg kuat buat duit biz jual org...tak caya tanya Ronnie liew..

Anonymous said...

nak buat camna bro, dah diorang taknak ubah nasib. umno tu bagi diorang kan mcm bapak!!

bapak penyamun!

Anonymous said...

Abih warga kelate yg byk lari carik kerja kt negeri lain ni umpama apa? VIETNAM mkn kucing?

A. Terence said...

damn!!!peoples whose said this really really fucker!!!!

Anonymous said...

Kalaupun bukan UMNO blm tentu Sabah jadi miskin kedana...pokok pangkalnya adalah kesilapan otak pemimpin terdahulu yg menyertai gagasan orang2 melayu yg gila dan tamak iaitu Tanah 'Melayu'...org melayu...

Anonymous said...

"Kalaupun bukan UMNO blm tentu Sabah jadi miskin kedana...pokok pangkalnya adalah kesilapan otak pemimpin terdahulu yg menyertai gagasan orang2 melayu yg gila dan tamak iaitu Tanah 'Melayu'...org melayu..."

Yang memboroskan harta sabah ialah ketua menteri sabah. Adakah ketua menteri sabah orang semenanjung?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.