Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Friday, August 5, 2011

Kenapa JAIS Tak Tangkap Najib?



BAru-baru ini, JAIS telah menyerbu sebuah dewan yang di dalam kawasan gereja. Katanya, ada majlis yang diadakan yang didalamnya dihadiri oleh orang-orang Islam juga.

Soalan saya, mengapa JAIS tak tangkap Najib Tun Razak. Najib telah menziarahi Pope di Gereja Utama Katolik di Vatican City. Malahan, di Vatican City itu, kuasa mutlak pemerintahn terletak di tangan Pope.

Maka, saya pun hairan juga mengapa JAIS tiba-tiba bersikap begini?

Adakah kerana JAIS masih dikawal oleh UMNO melalui juak2 mereka yang menduduki kayangan?

TUlang Besi juga tak terkejut Hasan Ali menyokong tindakan JAIS yang terbaru ini. Bagi Tulang Besi, Hasan Ali dan JAIS seolah-olah mahu mensabotaj PAS dan Pakatan Rakyat. Tindakan terbaru ini ke arah membina imej tidak toleran PAS.

Tindakan Hasan Ali mengeluarkan kenyataan juga amat dikesali kerana seharusnya beliau merujuk kepada pihak Perhubungan PAS Negeri Selangor terlebih dahulu.

Amat tidak patut dan tidak berdisiplin bagi HAsan Ali menyokong tindakan JAIS tanpa merujuk kepada pihak parti terlebih dahulu.

Setuju sangat dengan kenyataan Khalid Samad bahawa pendirian Hasan Ali itu bukan pendirian PAS dan pendirian parti. Ia cuma pendirian pribadi beliau sahaja.

Tak habis-habis Hasan Ali buat kerja untuk memburukkan PAS. Eloklah kiranya Hasan Ali ini isytihar masuk UMNO cepat-cepat.

Tulang Besi



Hasan’s view on church raid not PAS’s, says Khalid
By Shannon Teoh
August 05, 2011


Khalid said PAS Selangor did not share Hasan’s suspicions of proselytising at the church dinner. — file pic
KUALA LUMPUR, Aug 5 — Shah Alam MP Khalid Samad has distanced the Selangor PAS leadership from state executive councillor Datuk Hasan Ali’s statement yesterday that insisted Christians were attempting to convert Muslims during a church dinner held on Wednesday night.

Khalid stressed that Hasan’s views were “not Selangor PAS’s stance” when contacted by The Malaysian Insider, revealing a deep and continuing rift between the Islamic party’s liberal and more hardline factions in the state.

“Christians can’t even use the words ‘Quran’ and ‘pray’? This is not PAS’s stand. It is his own as the exco in charge of religious affairs.

“Muslims attending a church event is not proof of proselytising. Datuk Seri Najib Razak went to see the Pope in the Vatican. Was that proselytising?” the deputy state chief said, referring to the prime minister’s recent diplomatic visit.

Najib (right) had visited Pope Benedict XVI last month. — Reuters pic
Hasan defended Wednesday’s late-night state Islamic enforcement raid on a church in Petaling Jaya, alleging that the words “Quran” and “pray” were used in the presence of 12 Muslims at the dinner function.

He claimed this was evidence that Christians were proselytising to Muslims.

The PAS Gombak Setia assemblyman said this just hours after Selangor Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim moved to calm the uproar over the raid, ordering the Selangor Islamic Religious Department (Jais) to justify their incursion on the multiracial dinner.

Damansara Utama Methodist Church senior pastor Daniel Ho has called for action to be taken against religious enforcement officers who denied over 100 dinner guests their constitutional right to freedom of assembly.

The pastor said the enforcement officers swooped in on the dinner based on an unspecified complaint, bringing along a police team but without any warrant for the operation.

But Khalid said that “irrespective of any law, Jais should show respect and get a proper warrant, not act like the Gestapo (Nazi secret police).”

The PAS central political bureau member has repeatedly clashed with Hasan since Pakatan Rakyat (PR) took over Selangor in March 2008.

Then-state chief Hasan removed Khalid as one of his three deputies in November 2008. But after this year’s PAS party elections in June saw a shift towards more liberal leaders, Hasan was himself removed and Khalid reinstated.

Despite rumours of an executive council reshuffle, Hasan remains in the state government and the clash over Wednesday’s church raid looks set to divide Selangor PAS further.



4 comments:

andi said...

astagfirullahhalazimmm......jais pergi buat siasatan, juga telah menggunakan budi bicara sehingga majlis dah abis baru masuk. masih lagi nak buat andaian buruk2.

agaknya tuan besi ni gembira sangat bilang golongan murtad diraikan ye?

bila jais buat kerja marah tak buat kerja marah. bila hassan ali bertindak atas kapasiti sebagai yb yang bertanggungjawab dalam hal ehwal islam. bukannya PAS yang bertanggungjawab.

orang tu menjalakan kerja dengan amanah masih lagi tuan besi nak kondem.

kalau pas hebat sangat kenapa tak pas tak buat pemantauan sendiri?

agaknya lepas ni kalau jais nak buat apa kena bagitau pas dulu ker?

gasing said...

adoi haii situlang besi.. sejak bila lak vatican city berada dlm negeri selangor yer.. tak tau lah jika sejak PR ni berkuasa dah diistiharkan yg vatican city tu milik negeri selangor lak.. atau pun JAIS ada kuasa ke kat vatican city tu.. lawak la lu bro..

Anonymous said...

Buburkan Jawatan Exco Hassan Ali.
Dia adalah alat BN untuk mengambil alih kuasa kerajaan Selangor dalam PR13.Ingatlah masa dulu Najib mengatakan BN akan dapat balik kuasa negeri Selangor dengan apa cara pun.

Anonymous said...

kalau dalam umnobee n ada wakir pr yang tukang bocor rahsia dalaman bagitu jugalah pada umnobee n mereka pun ada pasang kaki kuda trojan dalam kelompok pr terutama bagi negeri selangor yang kaya ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.