Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Thursday, August 11, 2011

UMNO Tidak Haramkan Murtad di Wilayah Persekutuan


Hebatnya UMNO memainkan isu murtad di Selangor. Kononnya kerajaan Pakatan Rakyat menyokong usaha murtad di Selangor. Mungkin UMNO perlu protes juga parti mereka sendiri kerana tidak mengharamkan murtad di Wilayah Persekutuan.

Semalam, Tulang Besi membuat sedikit "research". Tulang Besi telah mengkaji isu murtad ini.


Tulang Besi telah merujuk kepada Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Pesekutuan) 1997 (Akta 559).

Di dalam Akta tersebut tersenarai kesemua kesalahan yang tertakluk di bawah bidang kuasa Mahkamah Syariah.

Apa yang membuat Tulang Besi terkejut adalah kesalahan "Murtad" tidak tersenarai di bawah akta tersebut. Saudara/ri pembaca dipersilakan membaca akta tersebut di sini.

Ertinya, sesiapa sahaja yang murtad di Wilayah Persekutuan tidak boleh didakwa atau dituduh di dalam Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan kerana tiada peruntukan Undang-Undang yang menyatakan Murtad itu satu jenayah.

Yang menghairankan, undang-undang ini adalah tajaan dan diluluskan oleh UMNO dan Barisan Nasional. Ia tidak diluluskan oleh PAS.

Kita hairan mengapa UMNO tidak melihat MURTAD sebagai satu bentuk jenayah? Adakah UMNO redha dengan MURTAD?

Jelas bagi Tulang Besi murtad tidak "Haram" di bawah Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah Persekutuan.

Tulang Besi

And here is the rest of it.

4 comments:

Badar said...

isunya sekarang ialah JAIS yang exconya ialah org PAS.. hang pi melalut sampai nak babitkan UMNO laa.. nak pi tangkap najib pi vatican laa.

PAS & PKR & DAP tak leh nak settle jangan lak tuduh org lain tak betul.

Anonymous said...

1.habistu!!PAS pun nak halalkan murtad ka jugak!!sebab umno tak haramkan murtad!!
2.bodoh tahap piang la oii!!samalah jugak!!PAS sekarang tak mahu laksanakan hukum islam sebab umno tak laksanakan hukum islam!!
3.gila ka oii!!

dino.yp@gmail.com said...

aku kan dah kata sebelum ni, mamat TB ni tak boleh pakai!

[NSR] said...

assalamualaikum, hah,baguslah tuh...korang2 pun sama jer SEMUA.. kalau dah kerajaan tak luluskan hukum murtad tu,kita yang islam pure nih nak goyang kaki je ke???? sedar skit,nuh dekat fb GROUP MURTADS IN MALAYSIA AND SINGAPORE, semakin hari semakin bertambah ahli group tuh? apa yang kalian nak buat nih? nak harapkan PAS laksanakan hukum hudud? habislah anak remaja kita murtad oii....seeloknya baca komen dorang dlm group tuh,ada rasa nak marah tak? kalau tak ada tuh,maknanya awak2 pun samalah dengan orang UMNO tuh, pentingkan diri sendiri!
w'alam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.