Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Friday, September 9, 2011

Hadiah dari Najib dan Rosmah: Cukai Top UP Prepaid 11%


ULASAN:Yang penting adalah cincin harga RM24 juta. Rakyat umum tak penting. Biar rakyat marhean biasa bayar cukai "top-up". Bila topup RM10 kena bayar RM10.60.

TAPII!!! bila kita protes perkara ni, mereka akan kata Pakatan Rakyat sokong Sosialisma.

Kita wajib sokong sistem kapitalisma UMNO seperti di bawah:

Bila Untung Beri Kroni. Bila Rugi Rakyat Tanggung


Hairan sangat-sangat. Bila untung semua pegi pada kroni.

Buat jalan, kroni untung RM13 billion (yg diketahui). Bila minyak naik, kroni tak kena bayar cukai, rakyat kena tanggung. Bila subsidi, tarik subsidi pada rakyat, pada kroni terus.

Skrg ni, Najib lebih menyebelahi syarikat2 telco yang kaya raya berbanding rakyat Malaysia yang semakin kesempitan dalam hidup mereka. Ambil contoh pasangan suami isteri di bawah ini:

KLIK IMEJ

Prepaid reloads, SIM packs face 6% service tax

Sep 8, 11 12:44pM


Purchases of prepaid reloads and prepaid starter/SIM packs for all telcos will be charged a six percent service tax, effective Sept 15.


Prepaid customers would be informed via SMS beginning noon today of this service tax, the Malaysian telco industry said in a joint statement today.


NONECustomers can also refer to the respective telcos' websites for details or contact the customer service centres if they have further queries.


The telcos said the service tax is a consumption tax and chargeable to the customer, as provided for in the service tax laws.


The Service Tax Act 1975 requires telecommunication companies to levy service tax at the prevailing rate on telecommunication services, including mobile prepaid services.


This is similar to the service tax levied on food and beverage purchases from restaurants and hotels.


Whilst service tax on prepaids is not new, the telcos have been absorbing it for mobile prepaid services since the introduction in 1998.


The move taken is to ensure mobile prepaid services remain competitive compared to the postpaid, given the high prepaid rates for calls and SMS at its onset.


With prepaid rates progressively reduced over the years, it is currently offered at very competitive rate

"With the six percent service tax on prepaid services, a customer who purchases a RM10 prepaid reload will need to pay RM10.60, with the 60 sen being the service tax," the statement said.


- Bernama

2 comments:

Anonymous said...

KUALA LUMPUR, 9 Sept -- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak meminta syarikat telekomunikasi supaya mengkaji semula keputusan mengenakan cukai perkhidmatan sebanyak 6.0 peratus kepada pengguna ke atas produk tambah nilai dan pek permulaan kerana keputusan itu kini dilihat membebankan rakyat.

Najib berkata keputusan itu yang diambil sendiri oleh syarikat telekomunikasi merupakan satu keputusan yang tidak popular selepas beliau mengambil kira pandangan dan maklum balas dari pengguna.

Menurutnya, fokus utama ketika ini sepatutnya untuk mengurangkan beban rakyat dan bukannya mengambil keputusan untuk menambah beban itu.

Anonymous said...

Sebenar selama ni pun pengguna memang dah bayar cukai perkhidmatan ni.
Kalau sykt telco tu kata sebelum ni dia serap kos cukai tu, dia pakai duit apa?
Duit yang pengguna bayar jugak la.
Takkan pakai duit telco sendiri.
Diorg cuma kurang untung je, bukannya diorg rugi.

Contoh:

Sebelum 15 Sept 2011 -
Utk top-up RM10, pengguna bayar RM10 juga.
Sykt terima RM9.40, Kerajaan dapat cukai RM0.60.

Selepas 15 Sept 2011 -
Utk top-up RM10, pengguna bayar RM10.60 pulak.
Sykt terima RM10, Kerajaan dapat cukai RM0.60.

Mana ada cukai tambahan utk Kerajaan, tetap RM0.60 juga. Yg dapat lebih sykt telco.

Jadi ini bukan isu Kerajaan naikkan cukai, ini isu sykt naikkan harga

Nampak sangant puak2 Pakatan Kencing Rakyat dan Pakatan Haram memang bodoh tahap piang,macam Mat Syabu kaki balun bini orang.Puak Pakatan Haram ni hanya mahir dalam bidang seks,seperti terbukti oleh Anuwar Gay,Mat Syabu dan Salahuddin Ayob.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.