Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Monday, October 3, 2011

Hari Ini Dalam Sejarah: UMNO Haramkan Purdah

Di bawah adalah artikel dari The Star bertarikh 12 March 1985. Mantan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Khalil Yaakob, telah mengeluarkan arahan supaya semua wanita2 yang bekerja dengan kerajaan tidak memakai purdah.

Walaupun purdah ini hukumnya tidak wajib dalam Islam, namun ia tetap sebahagian dari syariat Islam.

Terdapat wanita2 Islam yang telah dibuang kerja dari perkhidmatan kerajaan. Terdapat pelajar-pelajar universiti yang dibuang universiti kerana memakai purdah.

Kes yang paling popular adalah kes Halimatusaadiah Kamaruddin. Beliau bertugas sebagai Kerani Umum di Pejabat Penasihat Undang-Undang Perak. Pada 6 August 1986, Halimatusaadiah telah dibuang dari jawatan kerani umum kerana beliau memakai purdah.

Halimatusaadiah kemudiannya telah menyaman Jabatan Perkhidmatan Awam. Beliau telah diwakili oleh peguam Karpal Singh. ya benar, Karpal Singh pernah membela seorang mangsa kezaliman UMNO kerana memakai purdah.

Yang hairannya, UMNO tidak pernah pula ambil tindakan pada pekerja2 Islam yang memakai pakaian seksi dan terdedah. Hanya mereka yang memakai purdah sahaja yang dizalimi oleh BN.

Tapi, bekas diktator Tunisia juga pernah mengharamkan purdah. Akhir sekali, beliau terpaksa mencari perlindungan di negara yang mewajibkan purdah pada semua perempuan. Mungkin UMNO juga bakal mengikut jejak langkah bekas diktator Tunisia itu.

Juga, ia menunjukkan sikap anti Islam UMNO ini sejak zaman berzaman. Bermula dgn Loteri UMNO 1951, lepas tu pembukaan kilang2 arak dan pada tahun 80'an pengharaman purdah.

Ini adalah identiti sebenar UMNO. Mereka adalah puak2 yang anti kepada ISlam dan benci kepada Islam. Mereka lebih suka menyembah seorang pelakon porno dari melaksanakan hukum hudud.






6 comments:

Dahan Jati said...

Bukan anti islam macam tu, ia peraturan kalau nak kerja dgn kerajaan. Pernah kah dihalang kalau mereka nak pakai purdah di luar masa kerja. Jangan brrfikiran satu hala saja, kena fikir secara luas sikit.

Anonymous said...

what the fuck?

peraturan kalau nak kerja dgn kerajaan?

dah kalau peraturan dgn tuhan yg memang kita kena ikut selalu macam mana?

degan said...

bini korang ke.. mak korang ke.. ada pakai purdah ke..

ini isu security beb.. sapa2 saja boleh manyamar pakai purdah dan masok ke pejabat kerajaan dan boleh buat macam2.

dah kata hukumnnya tak wajib.. kan

Anonymous said...

degan: usah harap dengan kerajaan UMNO/BN ni...yg x menutup aurat (wajib tiada khilaf) boleh la plak yek...bangang...yg ingin menutup aurat termasuk hijab ditentang habis-habisan...

V7 said...

Anonymous October 4, 2011 12:41 PM said...

degan: usah harap dengan kerajaan UMNO/BN ni...yg x menutup aurat (wajib tiada khilaf) boleh la plak yek...bangang...yg ingin menutup aurat termasuk hijab ditentang habis-habisan...
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

kau suruh lah bini kau yang pakai purdah tu keje dengan khalifah guan eng kau tu...atau pun berhenti aje keje...kau nie tak tahu malu langsung...sampai bila nak makan hasil bini...

jadi macam rahman talib, dia mana pernah makan hasul bini dia...bini rahman pakai purdah sebab kalau kau tengoh wajah bini si rahman nie mesti kau jatuh longkang punya...bini rahman mana ada keje...duduk rumah aje jaga anak...baru lah betul...

kamal said...

eh.. masa tue anwar keje dgn kerajaan.ha.. dapat la tempias kena sumpah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.