Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Wednesday, April 11, 2012

Datuk Maharajalela Pedagang Hamba Abdi?

Tulang Besi membaca WIKIPEDIA berkenaann Datuk Maharaja Lela. Keratan WIKIPEDIA itu diberikan dibawah:

"One view is that Birch's assassination was because he outlawed slavery in Perak. Dato Maharajalela, whose income depended on capturing and selling the indigenes of Perak or Orang Asli as slaves, was then incensed and plotted with some of the slave-traders to kill Birch by spearing him when he was taking his bath in the river."

TERJEMAHAN: "Satu pandangan adalah pembunuhan (JWW) Birch adalah kerana Birch mengharamkan hamba abdi di Perak. Dato' Maharajalela bergantung hidup dengan menangkap dan menjual orang-orang asli di Perak sebagai hamba abdi. Lantaran pengharaman tersebut, Dato Maharajalela menjadi marah dan bersama-sama beberapa orang pedagang hamba abdi telah membunuh JWW Birch dengan menusuk beliau dengan lembing sewaktu Birch sedang mandi si sungai
Dengan kata lain, mengikut laporan WIKIPEDIA ini:

a.Dato Maharajalela adalah pedagang hamba abdi
b. Pembunuhan JWW Birch tiada kena mengena dengan mempertahankan hak Melayu tetapi kerana perniagaan Dato Maharajalela terjejas
c. Hero yang sebenar adalah JWW Birch kerana beliau mahu menghapuskan hamba abdi di Selangor
d. Kita semua ditipu selama ini dengan cerita kononnya Dato Maharajalela adalah seorang nasionalis dan pejuang bangsa

Tulang Besi merasa amat gusar dengan laporan ini kerana bukan sahaja dari WIKIPEDIA ini sumber TUlang Besi tetapi ada sumber2 lain yang menyatakan perkara yang sama.

Tulang Besi mengharapkan supaya pihak2 berwajib mengambil tindakan yang sewajarnya bagi menjernihkan kesah sejarah ini

Tulang Besi




12 comments:

Anonymous said...

Perkara ini patut dikaji, tapi buatlah dengan minda terbuka. Sejarah bukan semuanya baik belaka. Tidak ramai yang tahu, tapi ada puak Native American yang simpan dan jual beli hamba. Boleh tanya penyelidik di universiti A.S. sana, memang benar, ada puak yang kuat berperang dan wujudlah budaya hamba. Tapi pandangan orang ramai ialah pihak Native American semuanya baik-baik belaka. Bila kita kaji sejarah, mestilah kaji yang baik bersama yang buruk.

Anonymous said...

Sama juga dengan orang Arab yang jual hamba abdi dari afrika kepada orangputih untuk di hantar ke America sbagai pekerja di ladang tebu dan kapas
Tampa 'middleman' Arab seluroh slave trade tidak akan wujud

Kampung Kepayang said...

sumber masyarakat tempatan (melayu Perak) menyatakan Dato Maharajalela bukanlah pejuang melayu.

Masyarakat Kampung Kepayang (yang diketuai oleh Orang Besar Jajahan Kinta) tidak mahu memberi perlindungan kepada Dato Maharajalela ketika Perang Perak 1875.

kisah selanjutnya tentang Dato Maharajalela ada dalam :

Anonymous said...

Dari dulu aku berpendapat,jika dia masih dibenarkan mengutip cukai.dia tidak akan memberontak terhadap british.aku tetap berpegang dia memberontak krn perut sendiri

kadiak said...

Dorang tukar cerita sejarah jer tu. Kalu aku mase zaman tu la aku pun nak jd hero sebab bukan ade undang pun tgh dijajah ape takut lawan jer penjajah. Keris disisip selalu ape lg tikam jer, lain la skang undang2 bawak pisau kecik pun kena tahan msuk lokap.. Org tipu pun boleh lepas sebabkan bukti tiada, kalu dulu sape tipu balasnye cepat je kena potong kepala. Sape buat jahat dibalas jahat juga. Skang lain dulu lain

Anonymous said...

:

Soalan -soalan yang tak tertanya

100 tahun kegemilangan kesoltanan

melayu

-----------------------------------


Soalan soalan yang akan memberi

pencerahan baru untuk sejarah

melayu pada propser mat/minah dan

juga ah pek kangkung

di universiti tempatan.



Insya Allah dengan mengkaji

jawapan jawapan pada

soalan ini, satu pencerahan baru

akan kita sama

sama alami . [new ekspose']





soalan:kalau si maharajalela ni

peniaga hamba, siapakah bos dia?


jawapan: mat sotan , oi


ok.


Jadi mat sotan jadi tokay hamba

abdi- ok.



Omputih tutup mata-lah dengan

prinsip u tolong I , I tolong u.


Ada cerita

si Birch [mr B] nih dok enjoy

pompuan melayu cantik .


Siapa supply pompuan pada mr B?





Jawapan: mat sotan-lah yang

hadiahkan pompuan pada mr B


Pada zaman dulu, hidup cara islam

tak jadi isu.


Mat sotan simpan pompuan di dalam

istana untuk enjoy-


yang dia belum pakai di panggil

dayang dan yang dia


pakai di panggil - gondek!




Why?



Takde jais , mais yang nak larang.





sejarah melayu ikut Joginder Singh

Jessey
-----------------------------------


Ikut nukilan joginder, sotan

adalah mat pirate yang duduk

kat kuala sungai -kutip cukai dan

melanun kat kuala



lihat ajelah kedudukan istana

istana mat sotan

-kebanyakannya di kuala.

contoh
------
kuala kangso

kuala ganu

kuala sedili






Sejarah melayu ikut pendita Zaaba
---------------------------------


nukilan hari ini dari sak mongkol

dari nukilan zaaba

amat menarik - dia menceritakan

betapa

minda melayu telah diabdikan olih

mat mat

sotan hingga melayu tidak ada self

respek.


Hingga hari ini mat mat di kampong

hanya bolih di harap jadi yes man

kepada pemimpin politik yang

berperangai setan


dan tak hormat kepada mereka

sebagai insan mulia!


Soalan: Siapakah dalang untuk

tangkap pejuang melayu ala che

guara melayu dulu dulu?


Contoh : Siap tangkap Tok janggut?


jawapan; Mat sotan


Mengenang Hero
-----------------


kita sama sama baca fatiha

untuk arwah tok janggut -che guara

melayu ..


Akhir kata

dengarlah lagu Ibrahim Ferere

hasta siempre untuk mengenang

pejuang agung che!











melayu dalam sejarah -ikut rocky [my man] da bru
-----------------------------------


rocky ada membuat rintihan betapa

sedih seorang bapa

yang melihat anaknya di

halau/herdik olih mat setan-


barua yang jaga anak mat sotan di

shopping kompleks,

hanya kerana terpegun melihat

kemewehan mereka di

tempat sedemikian!


Inilah cerita si bangsat yang tak

tahu behave yang terbawa bawa ke

abat 21!


Melayu baru yang ingat mereka

celebrity nasional-1 malaysia



kkk










..

zulzain said...

Mana ada golongan melayu bangsawan yg nak ambil risiko menentang kezaliman untuk org lain melainkan untuk diri sendiri.

zulzain said...

Mana ada golongan melayu bangsawan yg nak ambil risiko menentang kezaliman untuk org lain melainkan untuk diri sendiri.

Anonymous said...

maksudnya sejarah boleh diubah lah....kalau pakatan rakyat memerintah pasti dato maharajalela tu adalah datuk sedara kepada ngeh dan nga....tak pun JWW Birch tu datuk sedara kepada lim guan eng....

ABU (Aku Budak UMNO)

Anonymous said...

zulzain said...

Mana ada golongan melayu bangsawan yg nak ambil risiko menentang kezaliman untuk org lain melainkan untuk diri sendiri.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

maksud kau macam puak-puak pas lah...mereka sebenarnya bukan nak pejuang kan islam pun tapi lebih kepada gila kuasa dan tamak kan harta dunia...

Anonymous said...

hmm..pmmpin2 UMNO lagi teruk, setelah sekian lamanye..baru t'bongkar tanah perkuburan 1M'sia kat Pekan, Tanjung Agas..dh tau ke blum, klu blum carik kt youtube b'lmbak bukti rakaman ada (klu tgk brite tv1,2,3 dgn bharian,utusan je mmnjg mmgla xtau sbb ko tgk PM ksyangan korg Najib je yg bdget bagus sgt)...kpd ABU(AkuBudakUMNO), Kadiak, anonyms April,12 2012, pukul 846 pm dgn puak2 UMNO yg ln mintak komen sikit bole?...

Anak Cucu Dato Maharajalela said...

Profesor Khoo Kay Kim yg rakyat bayar gaji dia berpuluh puluh tahun tiba tiba cakap Hang Tuah tak wujud buktinya tiada dalam rekod Sejarah Cina. Profesor kangkung lain macam Ramlah Adam angguk je. Binawe punya Profesor buat habih duit rakyat dgn fakta songsang sepanjang masa. Bagi dia apa saja yg tak tertulis dalam sejarah cina maja pekara itu tak wujud. aku vayar cukai utk gaji Profesor tapi dia nak seleweng fakta. Dato Maharajalela perlu dibela oleh Sultan Gamuda jgn asyik bela anak menantu. ini bukan zaman Maharaja Rome.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.