Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Thursday, May 3, 2012

BUKTI: Bagaimana PTPTN Menguntungkan Kroni UMNO

NOTA EDITOR: Bayangkan. Sebuah syarikat milik seorang ADUN UMNO bagi kawasan PERMATANG bernama Sulaiman Abdul Razak boleh dapat “duit percuma” (duit free) selama 33 tahun. 

Jumlah “duit free” yang dia dapat adalah RM15.4 juta setahun selama 33 tahun

Wang yang bakal digunakan untuk membayar keuntungan atas angin ADUN UMNO ini datangnya dari PTPTN. KUIS pula tidak boleh menurunkan kadar yuran pelajar kerana perjanjian berat sebelah ini

Pada waktu yang sama, pelajar2 KUIS terpaksa menanggung hutang PTPTN sehinggalah mereka mati kelak hanya kerana mahu memberi keuntungan besar atas angin kepada KRONI UMNO.  

PATUTLAH UMNO BERMATIAN PERTAHAN PTPTN
Kontrak KUIS: Syarikat Umno untung atas angin
Mohd Rafizi Ramli, 02 Mei 2012
Ekoran polemik mengenai pemansuhan PTPTN dan tawaran pendidikan percuma yang dibuat KEADILAN dan Pakatan Rakyat, ada pihak yang cuba menempelak kerajaan Pakatan Rakyat kononnya supaya yuran pengajian dihapuskan di institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) milik kerajaan negeri.
Hari ini, KEADILAN tampil dengan jawapan kepada hujah tersebut dengan memberi contoh bagaimana penyelewengan dan ketamakan pimpinan Umno yang mengambil kesempatan sepenuhnya dari dasar memperniagakan pendidikan yang dibawa Umno menjadi punca yuran pengajian yang tinggi dan membebankan pelajar.
Salah sebuah institusi utama yang dimiliki Kerajaan Selangor adalah Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS). Pada tahun 2007, sebuah syarikat bernama Redha Resources Sdn Bhd (RRSB) telah dianugerahkan kontrak untuk membina asrama dan pusat pelajar bagi menampung keperluan 6,000 pelajar KUIS.
Perjanjian yang ditandatangani oleh Kerajaan Selangor pimpinan Dato’ Seri Khir Toyo menetapkan bahawa RRSB akan diberikan konsesi untuk membina dan menyewakan kembali kemudahan itu selama 33 tahun kepada KUIS.
RRSB ialah sebuah syarikat yang dikuasai oleh Sulaiman Abdul Razak, seorang pemimpin Umno Selangor yang juga ADUN Permatang.
Beliau memiliki saham sebanyak 7,200,000 saham bersamaan 51% pegangan di dalam RRSB, sementara isteri beliau, Jamaliah Kamarudin pula memiliki 800,000 saham bersamaan 6% pegangan. Baki 43% pegangan dimiliki oleh Bina Puri Holdings Bhd iaitu syarikat sub-kontraktor yang menjalankan sepenuhnya operasi pembinaan dan penyenggaraan asrama.

(Sila lihat carian syarikat di Suruhanjaya Syarikat Malaysia yang dilampirkan sebagai bukti pegangan saham)
RRSB disokong sepenuhnya oleh Kerajaan Selangor di bawah Umno. Malah, Dato’ Seri Khir Toyo menjadi saksi pemeteraian perjanjian pinjaman sebanyak RM125.8 juta di antara RRSB dan bank-bank pembiaya pada 3 Ogos 2007 untuk membiayai pembinaan asrama pelajar KUIS ini.
 
(Sila lihat keratan akhbar BERNAMA bertarikh 3 Ogos 2007)
Kontrak pembinaan ini kemudiannya diberikan kepada Bina Puri Holdings Bhd dengan RRSB hanyalah menjadi orang tengah. Dalam Laporan Tahunan 2006, Bina Puri Holdings Bhd melaporkan telah mendapat kontrak berjumlah RM96.1 juta untuk membina asrama dan pusat pelajar, yang dianugerahkan oleh RRSB.
Malangnya, dengan kos hanya sebanyak RM96.1 juta, RRSB yang dimiliki ADUN Permatang ini telah dianugerahkan konsesi asrama pelajar KUIS oleh kerajaan Umno di bawah pimpinan Dato’ Seri Khir Toyo selama 33 tahun pada kadar tahunan RM15.4 juta setahun.
Maka, bagi sepanjang tempoh 33 tahun, RRSB milik ADUN Permatang akan mendapat durian runtuh sebanyak RM508 juta walaupun kesemua urusan hanyalah “atas angin” dan kosnya sekadar berjumlah RM97 juta sahaja iaitu keuntungan 524%.
Konsesi sewa asrama yang mahal dan berat sebelah ini membebankan pengurusan KUIS. Anggaran kadar sewa yang dikira berpatutan adalah lebih separuh dari kadar sekarang, iaitu sebanyak RM6 juta setahun.
Oleh kerana terikat dengan konsesi sewa asrama yang berat sebelah dan dimeterai semata-mata untuk menguntungkan pimpinan Umno, maka sehingga kini KUIS tidak dapat menurunkan yuran apatah lagi menanggung yuran secara percuma.
Pada prinsipnya juga, kerajaan Selangor di bawah Pakatan Rakyat tidak wajar menanggung yuran selagi konsesi berat sebelah berbau penyelewengan dan rasuah ini tidak ditamatkan serta merta. Jika yuran ditanggung, ia bermakna mengkayakan lagi pemimpin Umno yang sudah jelas bermewah atas kesengsaraan rakyat.
Oleh itu, saya mencabar supaya pimpinan Umno mengarahkan YB Sulaiman Abdul Razak menarik diri dari konsesi itu dengan sukarela agar kadar sewa asrama lebih adil dan tidak menindas pelajar di KUIS, sebelum pimpinan Umno ghairah menuding jari mendesak kerajaan Selangor melaksanakan pendidikan percuma. Seperti yang ditegaskan KEADILAN, jika rasuah dan penyelewengan dibanteras, kerajaan mempunyai dana yang mencukupi untuk menyediakan pendidikan percuma.
--------------------------------------------------------------------
Penulis adalah Pengarah Strategi PKR.

10 comments:

Atas Pagar said...

Fakta ni bukan salah, tapi kabur-kabur.

Apa yang cuba ditunjuk ialah syarikat itu dapat konsesi 15.4 juta setahun.

Orang yang jahil akan ingat 15.4 juta tu dapat buta-buta yang mana mereka boleh pi makan angin.

Hakikat yang disembunyikan dan tidak dideahkan ialah apakah peranan RRSB sebagai pemegang konsesi? Adakah termasuk pembersihan, menyelengara kemudahan, buat kantin, pengawal keselamatan, dan macam-macam lagi dalam service contract.

Orang yang jahil dan tidak fikir panjang akan secara mudah termakan tipu daya.

Apa yang didedahkan Rafizi menunjukkan tahap mentaliti puak PKR. Tidak hairan kita lihat keadaan selangor hari ni jadi darul sampah. Sebab mereka ingat semua servis boleh diberi percuma. Potong kontrak supaya nampak murah melampau sebab nak popular. Lepas 2 tahun masalah muncul baru nak tuding jari.

Anonymous said...

Inilah namanya bisnes, memang mengutamakan untung. Tapi janganla korner cerita lebih lebih sangat.

Anonymous said...

1.rasanya bila bersih 4 nanti!!biar askar melayu saja yang berhadapan dengan puak komunis yang makin bermaharaja lela kini!!
2.macam mana TB!!video terbaru azmin!!tolong ceta sikitttt!!!

orang kampung noh omar said...

15.4 juta /12 = 1.28 juta sebulan, kos penyelenggaraan berapa ye agak-agak.
- maintenance kos for hostel only??? banyak masuk poket tu...
patutla ko tiap-tiap taun bg kain batik, beras dan duit kopi kat mak aku dan orang-orang kampung..... cis... banyak tu aje ko beri kat orang-orang kampung macam mak dan yang lain-lain.
cisss ko leman.... cis........
sori aaa mak aku x pangkah ko pun election lepas..... tahun ni aku harap mak aku x nak amik lgla duit hasil perahan ptptn tu.....

Atas Pagar said...

Orang kampung Noh Omar,

Bagi lah orang buat business untung sikit. Apa punya dengki manusia ni. Awak tak tau pun berapa operating kos, dah nak dengki.

Berapa banyak dia untung itu belakang kira, yang pasti dah terbukti korang ni tak bersifat jujur dalam pendedahan.

Apa lagi wahai tulang besi, tak nak tanya berapa Tun Faisal bayar saya ke?

india mari said...

sulaiman abdul razak malaon tiru cara tun kepala bana merompak disiang hari

india mari said...

perjanjian berat sebelah. elok kerajaan selangor tangguh bayaraan kepada malaon ni.patutla hutang negara semakin banyak.rupanya ada lintah darat bernama sulaiman dan anak toyol. kimak umno bn.

india mari said...

ini bukan bisnes tapi melanun disiang hari oleh anak toyol yg dapat idea dari anak pandy kutty

india mari said...

nama pun anak toyol memang kerja mencuri

india mari said...

ini bukan bisnes tapi melanun disiang hari oleh anak toyol yg dapat idea dari anak pandy kutty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.