Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Saturday, December 21, 2013

Rakyat Sabah/Sarawak Sama Taraf Dgn Bangla



Hairan bin ajaib. Negeri Sabah dan Sarawak yang kaya raya dengan hasil bumi. Hasil bumi seperti balak, minyak, kelapa sawit, ikan, getah, padi, tebu dan koko.

Sabah juga adalah antara destinasi perlancongan yang terbaik di dunia. Tulang Besi pernah naik pesawat 777 dari Kota Kinabalu ke Kuala Lumpur. Pesawat tersebut asalnya dari Narita, Tokyo. Mengikut pramugara, pesawat tersebut pada mulanya sarat dengan pelancong Jepun. Mereka amat suka melawat Sabah.

Barang diingat, dalam tahun 70'an, Sabah adalah negeri terkaya di Malaysia. Rakyat Sabah mempunyai GDP per kapita yang tertinggi di Malaysia berbanding negara2 lain.

Namun, selepas UMNO mengambil alih Sabah, taraf rakyat Sabah telah turun kepada taraf Bangla dan Myanmar. Rakyat Sabah dan Sarawak dah disama tarafkan dengan buruh kasar yang datang dari Bangladesh dan Myanmar.

Padahal Sabah dan Sarawak adalah antara negeri terkaya dalam federasi Malaysia.

Bagi rakyat Sarawak pula, kalau mereka dapat ambil kembali kekayaan Sarawak yang dalam simpanan Pak Taib dan keluarganya, mereka tak payah nak jadi buruh kasar di Kuala Lumpur.

Dengan kekayaan hasil bumi Sabah dan Sarawak, sepatutnya rakyat Semenanjung yang lari ke sana mencari rezeki.

Sekian

Tulang Besi

www.malaysiawaves.net tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial dan halaman komen blog ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian blog iniAnd here is the rest of it.

2 comments:

Anonymous said...

Sokong post ni. Sedih dengan nasib sabah, negeri minyak tapi negeri termiskin di Malaysia. Hasil minyak mengalir ke semenanjung, bukan main maju lagi di sana ya di sabah ni masih ada pelajar guna bot ke sekolah sedangkan menurut tgna jika rakyat negeri minyak masih ramai yg susah sepatutnya hasil minyak tu diguna utk bantu rakyat sendiri bukannya mgalir ke kl ke, putrajaya ke wheresoever. Haramkan dunia akhirat org yg manipulasi kekayaan sabah hingga rakyat sabah tertindas. Satu sahaja yg sy puas hati skrang ni orang malaya rata2 tension dgn pendatang asing yg makin ramai di sana, rasakan! Macam tu juga kami rasa bahana projek ic si mahathir tu, ramai sabahan palsu di sini, so karmalah. Skrang ni dengar kata di KL banyak kawasan ludah merah sirih.huhu. hanya pkr sahaja lah yg boleh ubah semuanya .

Anonymous said...

Anon di atas, kami di semenanjung ni pun dh lama tahu kewujudan pilak dan indon2 di sabah sarawak nun, jgn la cakap karma, spatutnya karma tu kalau mahadet tu kene rompak ngan pilak ke, kene pukul ngan indon ke, ingat kami suka ke dgn pndtg asing bermykad tu? Tak kira la dorang kat mana sekalipun kami rakyat Malaysia tak suka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.