Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Wednesday, February 3, 2016

ADAKAH ULAMA2 DALAM PAS BENAR2 ULAMA?

PAS amat berbangga dengan konsep Kepimpinan Ulama mereka. 

Mereka ke sana ke mari mendakwa PAS dipimpin oleh ulama.

Namun:
1) Ustaz Azli Taliban Ajk PAS Pusat tu ngaji stkt sijil je tapi masih di lantik jadi ulama dalam PAS.

2) Hj. Mokhtar Senik tu tidak diketahui di mana dia mengaji, samada tamat atau tidak tapi masih di lantik ulama. 
3) Ketua Ulama Kelantan, Nasaruddin Daud, ngaji tak habis tapi dilantik ulama. Dia tiada kelayakan untuk jadi ulama pun. 
4) Tuan Ibrahim dgn Ustaz Idris bahasa Arab tak fasih pun di lantik ulama. PAdahal kedua2 menjawat jawatan TImbalan dan Naib Presiden PAS. 
5) Ridhuan Mat Nor dgn Fadli Ghani lulus sejarah pun dilantik ulama. Yang hairannya mereka berdua ini rajin dijemput memberi kuliah agama di surau dan masjid. 
6) Nasruddin Tantawi dan Nik Abduh mendakwa mereka cuma lulus peringkat Sarjana Muda sahaja. Kalau di Mesir, kelulusan Sarjana Muda cuma melayakkan seseorang itu mendapat lerja sebagai polis, pembantu kedai, peniaga pendekknya kerja2 biasa sahaja. Tak layak untuk mendapat gelaran Syeikh atau ulama. 
7) Ketua Dewan Ulama PAS Perak, Siddiq Nor, pun kita tak tau dia ngaji kat mana. Tapi juak2 dlm PAS dah bagi gelaran "Tuan Guru" pada dia.
         8) Razman Zakaria dgn Nurul Islam pun dah dpt gelaran Ustaz dan siap
           bagi kuliah kat Masjid lagi
Inilah dia rupa sebenar ulama-ulama dlm PAS.

Kelayakan banyak diragui. Mereka yang layak dan berkebolehan menjadi ulama tidak mahu bersama dengan PAS. Yang tinggal dalam PAS adalah merka yang pinggiran dan mereka yang menyamar sebagai ulama.

Diangkat dan diagungkan sebagai ulama kerana boleh baca beberapa patah ayat Quran dan Hadeeth serta kerap pakai serban dan jubah.

Mudah sangat menjawat gelaran ulama dalam PAS.

"Ulama2" ini pula berjaya memperkuda puluhan ribu aktivis PAS untuk menyembah mereka.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Ketua Dewan Ulama PAS Pahang, Hj Mokhtar Senik, tidak diketahui apa kelulusan beliau dari segi agama.

Tapi dapat gelaran ulama.

Ada khabar dia pergi ke Pakistan utk belajar agama tapi balik semula ke Malaysia lepas dua minggu.

Selepas tu dia terlibat dlm gerakan Al Maunah sampai ke maqam mandi minyak.

Siap ditangkap ISA tapi lepas.

Al Maunah yg lain2 samada kena gantung atau kena jail, tapi Ketua Dewan Ulama Pahang bebas beraktiviti.

Sekali lagi kelulusan agama dia amat suspek dan diragui.

Sampai sekarang kita tak tau samada dia dpt sijil ke atau ijazah ataupun sijil pun tarak.

Tapi dpt gelaran ulama dalam PAS.

Dilambung sebagai ulama besar dlm PAS sebab rajin pakai jubah dgn serban.

TULANG BESI

14 comments:

Anonymous said...

Dalam Pas tak ada ulamak. Ular dalam semak adalah.Ulamak dalam erti kata sebenar, Allah selamatkan mereka dari duduk keterlibatan dalam politik kerana politik tidak secocok dengan mereka ( zulmat - menggelapkan hati ). Yang ada dalam PAS yang kita boleh ambil kira adalah orang 'alim ( alim tu maknanya bahasa Arah ialah orang yang berilmu pengetahuan tapi apakah taraf/darjat ilmunya ?). Banyaknya adalah ustaz ( ustaz ertinya dalam bahasa Arab ialah cikgu, ada cikgu lulusan PMR yang dulunya disebut SRP, SPM, Kolej,Universiti .Aku ragu ragu: mana mungkin orang yang hafiz ( penghafal Quran )boleh duduk dalam arena yang menggelapkan hati (zulmat/politik ). Nak capai dan mantain status haiz , dia kena sentiasa bersih dari fizikal terutamanya kata kata yang keluar dari mulutnya dan rohaninya; andai kata tercemar- ia menjejaskan hafalan Qurannya.Syeikul Hadis ( guru Hadis ) jauh sekalilah dari nak bau bayang duduk sama dalam PAS dan jauh lagi dari itu Maulana tak mimpilah ooiii! yang ada dalam PAS mungkin ya habibi ya mu lena (mu tidur ) duduk dalam dewan rakyat diam macam tikus mondok. Apa yang terbaik ada dalam PAS yang ramai orang dapat terima adalah almarhum TGNA.

Anonymous said...

kalau macam pak lebai yang hari2 pakai kopiah boleh dikira ulama kalau dalam pas. muakaka...

Anonymous said...

Correct. The skill to present words leaned to be listened Al Quranic and Arabics made them alive in the party.
Who are they?
They infiltratecd into PAS with mission?
Bieng broken and split.
I m not knowlegable enough to observe these. Downfall of PAS.

IbnAbdHalim said...

Salam,
Pekara ini bukan saja melibatkan Pas malah keseluruhan umat Melayu. Terlalu mudah utk dapat label ulamak. Boleh imamkan solat dan doa panjang2, boleh petik beberapa ayat Quran dan Hadith, berserban dan berjubah, dikira alim dan dari kalangan ulamaklah. Kalau berpakaian biasa, walaupun ada ilmu agama, tak tunjuk warak, tak diakui. Silap haribulan dituduh sesat atau Wahabi.

Anonymous said...

Pas adalah parti org org munafik bodoh dungu..menjual dan menjaja nama Allah dan islam siang dan malam tetapi perangai masing2 mcm setan dan jin alprit

tanya sama itu hud hud said...

Hularmak sarkas,ramai yg jadi broka dan barua umno..
Yg bekas ahli almaunah,pelari anak dara org pun perasan ulama,ketua penerangang tonton siaran lucah bebayar pun perasan ulama gak..
Kahkahkah
Tebaru ada yg jadi dewa cina sbb nak raih undi

An Anonymous said...

Kita ada iman, fikirkanlahbukan menuduh sembarangan.

JAKA said...

dajjal adalah penipu besar

utk menipu mesti pandai menyamar

dajjal tkkn keluar dlm bentuk raksaksa yg mengerikn. klu gitu semua org akn beriman dn lari dr dajjal

dajjal hendak menipu org beriman sudah tentu berketrampilan sgt warak dan alim.. byk karomah walhal sihir

kerana itu buang sifat mudah percaya yg berketrampilan sgt warak dn alim

rujuk perangai mereka dr Quran dn Hadith maka kita akn dpt menilai dn xmudah tertipu

tertipu paling malang adalh tertipu dlm beragama

seterusnya tertipu dgn 1mdb

Anonymous said...

Bukan semasa ko dlm pakatan rakyat ke ko agung2kan ulama, tp bila dh tukar kapal ko maki pulak ulama2 tu.. Habis tu pakatan harapan tu xkan mat sabu tu thp ulama, skurang2nye ulama2 pas tu ada juga sijil, degree dll kalu nk d bandingkn dengan pakatan haprakpan.. Jgn bila dh tuka kapal ko sesukaki hati je maki... Korangnye pemimpin tu suci sgt ke... Si nuar tu, mat sabu dll tu.. Jgn mengata org.. Kan pakatan rakyat/harapan dah jd haru biru.. -Pnyokong perpaduan

Anonymous said...

Bukan semasa ko dlm pakatan rakyat ke ko agung2kan ulama, tp bila dh tukar kapal ko maki pulak ulama2 tu.. Habis tu pakatan harapan tu xkan mat sabu tu thp ulama, skurang2nye ulama2 pas tu ada juga sijil, degree dll kalu nk d bandingkn dengan pakatan haprakpan.. Jgn bila dh tuka kapal ko sesukaki hati je maki... Korangnye pemimpin tu suci sgt ke... Si nuar tu, mat sabu dll tu.. Jgn mengata org.. Kan pakatan rakyat/harapan dah jd haru biru.. -Pnyokong perpaduan

Anonymous said...

siapa ketua ulamak pas yang terjemah buku syiah dan tajuknya==setahu aku pas ni dah singkir ahli syiah dalam pas
banyak buku syiah ditulis dalam farsi--faham farsikah ulama ini
penuduh kena buktikan

Anonymous said...

Kalau gitu sama dengan UMNO mat bashah pun LCE saja ka. Boleh jadi MB walaupun kuat tidok.

tanya sama itu hud hud said...

http://www.malaysiawaves.net/2015/04/bakal-ketua-dewan-ulama-pas-pro-syiah.html?m=1

Rajin2 la mencari.jgn buta maklumat pastu tuduh org menuduh tanpa bukti

Anonymous said...

Kalau ada sijil pun tp buat kerja dan perangai tak ikut sijil , apa faedahnya..ada sijil agama tinggi tp perangai mcm yahudi dan syiah..apa maknanya??? Fikir2lah dan jgn taksub butatuli..jgn kita pulak yg jd jahil agama ikut tanpa fikir.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.