Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Search Malaysiawaves

Saturday, May 30, 2020

Khabar Angin: Hayat Kerajaan PN Berada Dalam Genggaman Anwar Ibrahim?


Bermula semalam, beberapa maklumat yang Tulang Besi telah cuba untuk memastikan kesahihannya. Secara amnya semua maklumat2 ini tidak ada kenyataan rasmi tapi sudah timbul dari sumber-sumber yang boleh dipercayai.


1) Sekarang ini, hanya bergantung kepada Anwar Ibrahim sahaja untuk memberi persetujuan. Secara umumnya bilangan MP2 yang menolak PN sudah pun lebih dari mencukupi. Namun, ia memerlukan sokongan 39 MP PKR. Sekiranya Anwar Ibrahim bersetuju, maka jatuhlah kerajaan Muhyidddin dan PN ini.

a. Diberitakan PH telah pun bersetuju untuk mencalonkan Anwar Ibrahim sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan dan Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri buat sementara waktu. Setelah beberapa ketika, Anwar Ibrahim akan menjadi Perdana Menteri kerana Dr Mahathir sudah pun tua dan tidak akan dapat meneruskan kerjaya beliau untuk jangka masa yang lama

b. Amanah dan DAP sudah pun menyetujui saranan ini.

c. Namun, ada fraksi dalam PKR yang cenderung kepada Rafizi mahukan PKR dan PH kekal sebagai pembangkang. Namun cadangan ini tidak dipersetujui oleh Amanah dan DAP kerana jangka masa 3 tahun adalah terlampau lama dan ada kemungkinan PKR dan DAP akan diharamkan sebelum PRU15 nanti.

2) Ada parti yg dah hantar wakil berjumpa Dr. M dan Anwar menawarkan sokongan mereka kepada kerajaan baru tapi dengan syarat Amanah (bukan DAP) dikeluarkan dari kerajaan baru ini. Parti ini dahlu ke hulu ke hilir maki DAP dan panggil DAP kapir harbi tapi sekarang ni cuma hendakkan Amanah sahaja ditendang keluar. Ini petanda jelas bahawa kerajaan Muhyiddin sekarang ini ibarat telur di hujung tanduk.

a. Khabarnya yg datang jumpa Dr. Mahathir itu adalah Presiden dan Spender. Ini bererti parti itu benar benar yakin yang kerajaan Muhyiddin tidak kekal lama. Kalau tidak, sudah tentu mereka tidak membuat tawaran ini.

3) Ada tiga orang Menteri dan Timbalan Menteri BERSATU yang bercadang untuk menarik balik sokongan kepada Muhyiddin semalam tetapi ubah fikiran di saat akhir. Namun, isu ini masih belum selesai lagi dan mungkin akan meletup sekali algi

4) Pemecatan Dr Mahathir dari BERSATU umpama menjerut leher sendiri bagi Muhyiddin Yaasin kerana selama ini diberitahu kepada akar umbi BERSATU bahawa Dr Mahathir cuma bersandiwara sahaja menentang Muhyiddin bagi menghalang Anwar Ibrahim jadi Perdana Menteri. Namun, apabila Dr Mahathir dipecat membuktikan apa yang Dr. Mahathir buat selama ini bukan sandiwara. Ramai akar umbi BERSATU sudah merasa tertipu.

5) Orang2 Muhyiddin juga sedang aktif mahu bertemu Anwar Ibrahim untuk membuat tawaran-tawaran baru. Yang terbaru ada tawaran untuk membuat UMNO dari PN dan menggantikan dengan PKR.

6) Harapan untuk pilihanraya mengejut juga amat tipis memandangkan keadaan Covid 19 ini menghalang orang ramai kembali untuk mengundi. Maka, akan berlaku pertukaran kerajaan

7) Kedudukan Muhyiddin belum disahkan sebagai Perdana Menteri secara berpelembagaan memudahkan YDPA memecat beliau dari jawatan Perdana Menteri. Muhyiddin tidak mampu membuktikan beliau mempunyai sokongan 112 minima dalam Parlimen untuk mengesahkan kedudukan beliau sebagai Perdana Menteri mengikut Artikel 43-2(a) Perlembagaan Persekutuan yakni Muhyiddin masih belum membuktikan kepada YDPA yang beliau mempunyai sokongan majoriti dari Ahli-Ahli Dewan Rakyat

8) Di Melaka sepertinya persetujuan telah dicapai dan kemungkinan PH akan kembali memerintah Melaka dengan sokongan 5 orang ADUN PN. Marilah kita berdoa supaya perkara ini terjadi.


9) Respon2 dari Azmin Ali, PAS dan UMNO seperti di bawah ni menyatakan mereka sendiri tak yakin Muhyiddin ada majoriti di Parlimen. Panggilan membubar PArlimen adalah bukti mereka sudah nampak kejatuhan kerajaan mereka.:


 





KESIMPULAN: Nampak gayanya hayat kerjaaan Muhyiddin sekarang ni terletak dalam tangan Anwar Ibrahim.  Kalau Anwar kata jalan, maka jalan lah Muhyiddin dan kuncu-kuncu nya.

Kalau Anwar tidak bertindak sekarang, PKR kemungkinan besar takkan wujud lagi selepas ini kerana telah diharamkan bersama-sama DAP.

TULANG BESI

ps Maklumat2 di atas ada sebahagiannya hanya dapat Tulang Besi pastikan dengan cakap mulut sahaja. Namun, kita semua belajar dari Reformasi 1998 bahawa dalam politik Malaysia maklumat khabar angin biasanya lebih benar berbanding maklumat rasmi.




www.malaysiawaves.net tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial dan halaman komen blog ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian blog iniAnd here is the rest of it.
Share on whatsapp

26 comments:

  1. Teruskan jerrrrr....hihihi

    Berapa banyak mp yg sokong parti kencing mandat rakyat...jika cukup majoriti terus jer jumpa ydp agong.

    Tak payah jadi mcm khalid gereja...
    Sana sini kata cukup majoriti...hihihi
    Dah bosan dah...
    Nak dpt balik rumah korang yg dah rentung oleh atok pengkhianat tu...silakan

    Jujurnya...raykat dah tak kesah dah.
    Rahsia kaki2 kencing dah bnyk yg terbongkar. Sekadar rindu dgn badut2 ph. Seronok melihat mrk meroyan bila dikecam oleh raykat....hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kurang hajar mulut mulut. Hang ni kafir ke Islam...

      Delete
    2. Ramai vvip dlm bersatu dah mengesahkan bahawa atok dah lama merancang keluar dpd ph.
      Nak berdalih apa lagi?
      Atok tak suka anwar dan dap...itu pasti.

      Skrg dia buat sandiwara seolah2 dia dikhianati dan dia tidak mgkhianati anwar. Faktanya dia adalah perancang utama.
      Cuba nak play victim utk menagih simpati.

      Kalau benar2 ikhlas...kumpul semua sd mp yg sokong ph dan atok bawa jumpa ydp agong. Simple!!

      Raykat dah semakin muak dgn kenyanyukan atok.

      Raykat dah tak kesah sama ada atok mahupun anwar sebagai pm9 krn sedar ph naik bukan krn ikhlas nak bantu raykat. Lebih kpd nafsu peribadi dan melayan kehendak legasi yg tamak haloba.

      Jujur...tak sabar melihat atok jumpa ydp agong utk menukar kerajaan kpd kerajaan kencing mandat raykat dpd melihat dia mati meroyan menyalahkan org lain atas perancangan menubuhkan kerajaan perpaduan yg gagal.
      Kerajaan perpaduan yg hanya mengukuhkan kuasa diktatornya...hmmmm

      Delete
    3. Kamu ini mennag bangsat. Babi pun tidak sehina kamu, celaka betul.

      Delete
    4. Pergi mampuslah kamu, sial. Perangai macam syaitan. Kamu panggil Khalid itu gereja, tudakkah itu mananya kamu menkafurkan dia. Kamu ini tak layak menjadi manusia. Iblis betul kamu ni.

      Delete
    5. Apa yg bangsatnya...
      Cuma bersetuju dan menyokong atok ambik balik kerajaannya pon dipersalahkan?!!!
      Hihihi....

      Pengumuman dan makluman..

      Saya dengan ini menyokong penuh sebarang usaha tun mangkuk aka atok aka mamak kerala aka tun mahathir mengambil balik kerajaan yg pernah dibakornye...

      Yang benar,
      Pecinta Sandiwara

      Delete
  2. Admin...pn dlm genggaman anwar, kit sial, gone end, mat sabun, mujahit, khalid belon, boboi mahupun tun mangkuk.....ada raykat kesah?!!!
    Hihihi...kelakar

    Yg jatuhkan kerajaan phanceng bukannya umno, pas, mca, mic atau mana2 parti bn tapi tun mangkuk!!!
    Fakta dlm sejarah.

    Rasanya dia adalah pm yg jatuh kerajaannya sendiri dlm sejarah dunia. FAKTA PALING LAWAK!!!


    Sekarang nie kalau anwar mahupun tun mangkuk ada majoriti cukup...ambik balik kerajaan yg ko dah kencing mandatnya....hihihi

    Bau hancengnya tak akan hilang sehingga pru15...FAKTA!!!!

    Simpati dgn tun mangkuk yg tak jemu2 berlakon dan bersandiwara sebagai manusia yg tak bersalah.

    Ambiklah balik kerajaan hanceng ko...tun mangkuk oi!!!

    Rasanya muhidin pon tak kesah. Dia dah lakukan yg terbaik masa covid19 yg dibawa masuk oleh kerajaan peeM7. Cukuplah jasanya di situ. Lagipun dia tak sehat dan dah lama nak bersara dpd politik tapi tun mangkuk yg heret dia balik berpolitik. He got nothing to lose....

    Raykat tak rugi apa2...
    Pru15 kemuncak menghancurkan pengkhianat sebenar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi, celaka, pergi mampuslah kamu.

      Delete
    2. Baik ko doakan mangkuk tua tu mampus mcm ko...
      Buat serabut tanah air jer...
      Hihihi

      Delete
  3. TSMY Tak kisah pn jdi PM atau tidak janji dia dah bukak mata rakyat siapa sebnrnya yg korup dan gila kuasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebagai mb johor...ekonomi dan pembangunan johor antara yg terbaik bwh tsmy. ASJ antara saham rebutan pelabur ketika itu.
      Covid19 ditangani dgn amat baik dan rakyat mendpt perlindungan dan bantuan sewajarnya. Bajet rm250b.
      Tak mcm bajet mangkuk tua yg cuma rm20b. Itupon berdegar2 gone end dan dapigs kata mrk yg usahakan bajet tersebut.

      Rasanya tsmy tak kesah sgt kerusi pm itu diambil balik oleh mangkuk tua tu. Dia akan dikenang sebagai pm yg prihatin dgn nasib rakyat.

      Mampukah mangkuk tua yg mgutamakan legasinya melakukan lebih baik dpd tsmy?!

      Dpd dia meroyan sblm nafas terakhirnya...ambik lah balik kerusi peeM ko wahai mangkuk tua..oi!!!

      Hihihi...

      Delete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  5. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak buat macam mana. Ada politikus melayu islam, 99% korup(umno + bersatu), nak isi poket tak habis2. Pas pula lalang, ikut ke mana angin tiup. Sekejap nak hudud, sekejap tak boleh. Orang2 macam ni nak harap tolong melayu? Phuiii.. Bodohlah kamu....

      Delete
  6. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  7. TSMY ,jalan terbaik bubar parlimen.

    ReplyDelete
  8. Aku faham knp dsai tak percaya Atok lagi. Siapa boleh percaya jika kena main tiap kali. Atok pencen sudah lah. Cukuplah main politik kotor dan tak bermoral. Biar generasi muda yg jujur, tak korup dan berprinsip pula mentadbir negara. Hapuskan semua politikus yg nak isi poket tak habis2 dan tak cukup2(tahulah siapa mrk). Nak bantu rakyat jauh sekali, cuma rakyat b*d*h atau yg ada kepentingan peribadi saja yg sokong mereka!!

    ReplyDelete
  9. Kalau kerajaan PN nak tolong rakyat, jangan biarkan syarikat penyenggaraan air dan letrik kira bil 3 bulan sekali semasa covid melanda. Depa akan buat untung atas angin berjuta2. Sepatutnya, kira banyak mana kegunaan air dan letrik selama 3 bulan dan bahagi 3. Kemudian kira bil utk SATU bulan dan lepas tu kali 3. Ia lebih adil dan membantu rakyat. Harap menteri2 berkaitan ARAH sykt air dan tnb berbuat demikian, jika kerajaan PN berjiwa rakyat. Baru orang melayu boleh saksi betul2 sama ada kerajaan melayu ini pro rakyat atau pro tokeh korporat. Cakap memang mudah, buktikan dgn tindakan pula. Ada brani?

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau atok ikhlas, dia akan dtg untuk selesaikan masalah pada mesyuarat majlis presiden ph selepas letak jawatan. Dia sengaja tak datang.

      Dia masih demand konon ph dan mn masih nak dia jadi pm8.
      Tiba-tiba dsai diumum sebagai bakal pm8 ph selepas mesyuarat tersebut. Sejak itulah impian kerajaan perpaduan atok terkubur.
      Sekarang dia masih salahkan orang lain termasuk dsai. Dalam parti dia siapa yang berani membelakangkan arahannya?!
      Rasanya ph perlu bergerak tanpa peduli manusia yg tikam belakang dsai dan ph sejak 1998. Cukuplah dipermainkan dan dikhianati oleh orang yg sama.
      Rasanya akar umbi dah cukup kecewa dan meluat dengan atok. Makin banyak dia bercakap makin banyak penipuan yang keluar dari mulut puakanya.
      Kalau dia ingin bekerjasama dgn ph, perjanjiannya adalah anwar sebagai pm9. Dan dilakukan secara hitam putih. Tiada kompromi.

      Delete
  11. Ko tak baik tulang besi buat2 cerita. TaK Dengar macai walaun Dah menyumpah nyumpah. Dia org baru nak masuk, Dah timbul cerita2 mcm ni, mcm mane nak bayar velfire, Mercedes baru. Dah la time raya taK dan nak tunjuk dgn org kampung kereta baru. Ni sesilap kena tarik balik la. Sape nak sponsor kalau kerajaan mereka tumbang. TaK baik Ko. Dah la Dari 2010 Aku nasihat suruh Cari kerja tak nak Dengar... Cari keje, cari keje nasihat aku, malas, Dah biase makan hasil mcm ni ye tak. Keje kilang pun Takpe, Janji duit halal.... Lantak Ko la labu... Tgk. Aku, walaupun Aku beli Toyota wish second hand. Tapi cash tau, taK berhutang dgn cina pun. Berkat hasil titik peluh sendiri... Nak drive pun seronok.

    ReplyDelete
  12. Jika PH rampas balik kerajaan tetapi diketuai oleh Atok sekali lagi, setakat ini saja sokongan aku kpd PH. Dan bukan aku sorang saja, beribu lagi.... Baca komen pembaca dlm forum Malaysiakini.

    PERINGATAN kpd khalid samad, salahudin dll drp Amanah serta some from DAP and PKR. Ingat, kami pengundi adalah penentu. Bukan kamu atau Atok!!

    ReplyDelete
  13. Ko lg tak guna ...ilham dari Allah konon puki mak ko.keja nak susahkan hati org je...mahathir n anuar tu yg merosakkan negara ni.

    ReplyDelete
  14. Bajet bpn dikatakan membazir wang kerajaan kata tun mangkuk??!!!

    Ko guna wang petronas bailout syarikat anak ko yg bangkrap...tak membazir ker?!
    Ko buat pelaburan bmf forex dan rugi rm32billion dgn anggaran nilai sekarang rm100billion...tak membazir ker??!!
    Ko jual harta dan aset negara dan ada yg masih berpotensi...tak membazir ker???!
    Ko pinjam bon samurai tapi rizab kewangan negara cukup kukuh...tak membazir ker???!!!

    Sial lah ada pemimpin penipu mcm mangkuk tua tu!!!
    Sampai bila pun...negara akan hancur dikuasai legasi yg tamak haloba.

    ReplyDelete


ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.