Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Search Malaysiawaves

Wednesday, April 11, 2012

Datuk Maharajalela Pedagang Hamba Abdi?

Tulang Besi membaca WIKIPEDIA berkenaann Datuk Maharaja Lela. Keratan WIKIPEDIA itu diberikan dibawah:

"One view is that Birch's assassination was because he outlawed slavery in Perak. Dato Maharajalela, whose income depended on capturing and selling the indigenes of Perak or Orang Asli as slaves, was then incensed and plotted with some of the slave-traders to kill Birch by spearing him when he was taking his bath in the river."

TERJEMAHAN: "Satu pandangan adalah pembunuhan (JWW) Birch adalah kerana Birch mengharamkan hamba abdi di Perak. Dato' Maharajalela bergantung hidup dengan menangkap dan menjual orang-orang asli di Perak sebagai hamba abdi. Lantaran pengharaman tersebut, Dato Maharajalela menjadi marah dan bersama-sama beberapa orang pedagang hamba abdi telah membunuh JWW Birch dengan menusuk beliau dengan lembing sewaktu Birch sedang mandi si sungai
Dengan kata lain, mengikut laporan WIKIPEDIA ini:

a.Dato Maharajalela adalah pedagang hamba abdi
b. Pembunuhan JWW Birch tiada kena mengena dengan mempertahankan hak Melayu tetapi kerana perniagaan Dato Maharajalela terjejas
c. Hero yang sebenar adalah JWW Birch kerana beliau mahu menghapuskan hamba abdi di Selangor
d. Kita semua ditipu selama ini dengan cerita kononnya Dato Maharajalela adalah seorang nasionalis dan pejuang bangsa

Tulang Besi merasa amat gusar dengan laporan ini kerana bukan sahaja dari WIKIPEDIA ini sumber TUlang Besi tetapi ada sumber2 lain yang menyatakan perkara yang sama.

Tulang Besi mengharapkan supaya pihak2 berwajib mengambil tindakan yang sewajarnya bagi menjernihkan kesah sejarah ini

Tulang Besi




Share on whatsapp

12 comments:

  1. Perkara ini patut dikaji, tapi buatlah dengan minda terbuka. Sejarah bukan semuanya baik belaka. Tidak ramai yang tahu, tapi ada puak Native American yang simpan dan jual beli hamba. Boleh tanya penyelidik di universiti A.S. sana, memang benar, ada puak yang kuat berperang dan wujudlah budaya hamba. Tapi pandangan orang ramai ialah pihak Native American semuanya baik-baik belaka. Bila kita kaji sejarah, mestilah kaji yang baik bersama yang buruk.

    ReplyDelete
  2. Sama juga dengan orang Arab yang jual hamba abdi dari afrika kepada orangputih untuk di hantar ke America sbagai pekerja di ladang tebu dan kapas
    Tampa 'middleman' Arab seluroh slave trade tidak akan wujud

    ReplyDelete
  3. sumber masyarakat tempatan (melayu Perak) menyatakan Dato Maharajalela bukanlah pejuang melayu.

    Masyarakat Kampung Kepayang (yang diketuai oleh Orang Besar Jajahan Kinta) tidak mahu memberi perlindungan kepada Dato Maharajalela ketika Perang Perak 1875.

    kisah selanjutnya tentang Dato Maharajalela ada dalam :

    ReplyDelete
  4. Dari dulu aku berpendapat,jika dia masih dibenarkan mengutip cukai.dia tidak akan memberontak terhadap british.aku tetap berpegang dia memberontak krn perut sendiri

    ReplyDelete
  5. Dorang tukar cerita sejarah jer tu. Kalu aku mase zaman tu la aku pun nak jd hero sebab bukan ade undang pun tgh dijajah ape takut lawan jer penjajah. Keris disisip selalu ape lg tikam jer, lain la skang undang2 bawak pisau kecik pun kena tahan msuk lokap.. Org tipu pun boleh lepas sebabkan bukti tiada, kalu dulu sape tipu balasnye cepat je kena potong kepala. Sape buat jahat dibalas jahat juga. Skang lain dulu lain

    ReplyDelete
  6. :

    Soalan -soalan yang tak tertanya

    100 tahun kegemilangan kesoltanan

    melayu

    -----------------------------------


    Soalan soalan yang akan memberi

    pencerahan baru untuk sejarah

    melayu pada propser mat/minah dan

    juga ah pek kangkung

    di universiti tempatan.



    Insya Allah dengan mengkaji

    jawapan jawapan pada

    soalan ini, satu pencerahan baru

    akan kita sama

    sama alami . [new ekspose']





    soalan:kalau si maharajalela ni

    peniaga hamba, siapakah bos dia?


    jawapan: mat sotan , oi


    ok.


    Jadi mat sotan jadi tokay hamba

    abdi- ok.



    Omputih tutup mata-lah dengan

    prinsip u tolong I , I tolong u.


    Ada cerita

    si Birch [mr B] nih dok enjoy

    pompuan melayu cantik .


    Siapa supply pompuan pada mr B?





    Jawapan: mat sotan-lah yang

    hadiahkan pompuan pada mr B


    Pada zaman dulu, hidup cara islam

    tak jadi isu.


    Mat sotan simpan pompuan di dalam

    istana untuk enjoy-


    yang dia belum pakai di panggil

    dayang dan yang dia


    pakai di panggil - gondek!




    Why?



    Takde jais , mais yang nak larang.





    sejarah melayu ikut Joginder Singh

    Jessey
    -----------------------------------


    Ikut nukilan joginder, sotan

    adalah mat pirate yang duduk

    kat kuala sungai -kutip cukai dan

    melanun kat kuala



    lihat ajelah kedudukan istana

    istana mat sotan

    -kebanyakannya di kuala.

    contoh
    ------
    kuala kangso

    kuala ganu

    kuala sedili






    Sejarah melayu ikut pendita Zaaba
    ---------------------------------


    nukilan hari ini dari sak mongkol

    dari nukilan zaaba

    amat menarik - dia menceritakan

    betapa

    minda melayu telah diabdikan olih

    mat mat

    sotan hingga melayu tidak ada self

    respek.


    Hingga hari ini mat mat di kampong

    hanya bolih di harap jadi yes man

    kepada pemimpin politik yang

    berperangai setan


    dan tak hormat kepada mereka

    sebagai insan mulia!


    Soalan: Siapakah dalang untuk

    tangkap pejuang melayu ala che

    guara melayu dulu dulu?


    Contoh : Siap tangkap Tok janggut?


    jawapan; Mat sotan


    Mengenang Hero
    -----------------


    kita sama sama baca fatiha

    untuk arwah tok janggut -che guara

    melayu ..


    Akhir kata

    dengarlah lagu Ibrahim Ferere

    hasta siempre untuk mengenang

    pejuang agung che!











    melayu dalam sejarah -ikut rocky [my man] da bru
    -----------------------------------


    rocky ada membuat rintihan betapa

    sedih seorang bapa

    yang melihat anaknya di

    halau/herdik olih mat setan-


    barua yang jaga anak mat sotan di

    shopping kompleks,

    hanya kerana terpegun melihat

    kemewehan mereka di

    tempat sedemikian!


    Inilah cerita si bangsat yang tak

    tahu behave yang terbawa bawa ke

    abat 21!


    Melayu baru yang ingat mereka

    celebrity nasional-1 malaysia



    kkk










    ..

    ReplyDelete
  7. Mana ada golongan melayu bangsawan yg nak ambil risiko menentang kezaliman untuk org lain melainkan untuk diri sendiri.

    ReplyDelete
  8. Mana ada golongan melayu bangsawan yg nak ambil risiko menentang kezaliman untuk org lain melainkan untuk diri sendiri.

    ReplyDelete
  9. maksudnya sejarah boleh diubah lah....kalau pakatan rakyat memerintah pasti dato maharajalela tu adalah datuk sedara kepada ngeh dan nga....tak pun JWW Birch tu datuk sedara kepada lim guan eng....

    ABU (Aku Budak UMNO)

    ReplyDelete
  10. zulzain said...

    Mana ada golongan melayu bangsawan yg nak ambil risiko menentang kezaliman untuk org lain melainkan untuk diri sendiri.
    >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

    maksud kau macam puak-puak pas lah...mereka sebenarnya bukan nak pejuang kan islam pun tapi lebih kepada gila kuasa dan tamak kan harta dunia...

    ReplyDelete
  11. hmm..pmmpin2 UMNO lagi teruk, setelah sekian lamanye..baru t'bongkar tanah perkuburan 1M'sia kat Pekan, Tanjung Agas..dh tau ke blum, klu blum carik kt youtube b'lmbak bukti rakaman ada (klu tgk brite tv1,2,3 dgn bharian,utusan je mmnjg mmgla xtau sbb ko tgk PM ksyangan korg Najib je yg bdget bagus sgt)...kpd ABU(AkuBudakUMNO), Kadiak, anonyms April,12 2012, pukul 846 pm dgn puak2 UMNO yg ln mintak komen sikit bole?...

    ReplyDelete
  12. Anak Cucu Dato MaharajalelaApril 25, 2012 at 12:34 PM

    Profesor Khoo Kay Kim yg rakyat bayar gaji dia berpuluh puluh tahun tiba tiba cakap Hang Tuah tak wujud buktinya tiada dalam rekod Sejarah Cina. Profesor kangkung lain macam Ramlah Adam angguk je. Binawe punya Profesor buat habih duit rakyat dgn fakta songsang sepanjang masa. Bagi dia apa saja yg tak tertulis dalam sejarah cina maja pekara itu tak wujud. aku vayar cukai utk gaji Profesor tapi dia nak seleweng fakta. Dato Maharajalela perlu dibela oleh Sultan Gamuda jgn asyik bela anak menantu. ini bukan zaman Maharaja Rome.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.